Meisje buiten tegen plantenmuur aan lachend

Stap 1 - Kies je soort studie

Wanneer je gaat studeren heb je veel verschillende opties. We helpen je graag door het bomen het bos weer te zien.

Voltijd of deeltijd

Je hebt het vast al voorbij zien komen, de termen voltijd en deeltijd. We leggen het je graag uit. Een voltijdstudie volg je, zoals de naam al zegt, in voltijd. Dat betekent dat je elke dag naar school gaat en je daar de volle tijd mee bezig bent. Een deeltijdstudie volg je in deeltijd en kun je dus bijvoorbeeld naast je werk volgen. Kom je van de havo, vwo of van het mbo? Dan is een logische volgende stap om voor een voltijdstudie te gaan.

Associate degree of Bachelor

Een Associate degree studie is een tweejarige hbo-studie en wordt vaak afgekort met Ad. Het eindniveau van een Associate degree ligt tussen mbo niveau 4 en hbo-bachelor. Een Bachelor studie duurt vier jaar en volg je aan het hbo of aan de Universiteit. Bij ons kun je na het afronden van een Associate degree studie vaak ook doorstromen in de Bachelor variant van die studie. Meer weten over het verschil tussen Associate degree en Bachelor? Kijk dan op de website van de Rijskoverheid.

Kom je van de havo of van het vwo? Dan is een logische volgende stap om voor een Bachelor studie te kiezen. Mensen met een mbo niveau 4 diploma gaan vaak voor een Associate degree studie omdat zij er al drie of vier jaar studeren op hebben zitten. Zij kunnen na de Associate degree, als ze dat willen, altijd nog doorstromen in een Bachelor.

Stap 2 - Bepaal wat je leuk vindt

Naast dat je een studie kiest op basis van jouw vooropleiding (havo / vwo / mbo), kies je je studie ook op basis van wat jij leuk vindt. Een studie volg je twee of vier jaar, dus het is belangrijk dat wat je gaat doen ook bij je past. Meestal vallen studies onder bepaalde thema's, wat het voor jou makkelijker maakt om te kiezen. Bij Aeres Hogeschool werken we met interessegebieden.

Interessegebieden

Vind jij biologie bijvoorbeeld een leuk vak? Ben je in je vrije tijd het liefst op de boerderij te vinden? Ben jij een echte foodie die het liefst de hele dag met eten bezig is? Denk eens na over wat je graag doet in je vrije tijd, waar je blij van wordt en wat je hele dagen zou kunnen doen. Op die manier kun je ontdekken waar jou interesses liggen.

Om het makkelijker te maken om een studie te kiezen, hebben we onze studies opgedeeld in interessegebieden. Per interessegebied hebben wij een lijst met onze studies voor je gemaakt, zodat je gerichter kunt kiezen. Je vindt de interessegebieden hier.

Stap 3 - Waar wil je studeren?

Naast het kiezen van wat voor soort studie je gaat volgen en waar je interesses liggen, is een andere belangrijke vraag waar je wilt gaan studeren. Wil je bijvoorbeeld op kamers gaan wonen of studeer je liever ergens in de buurt, zodat je thuis kunt blijven wonen? Ga je liever voor een grote studentenstad of voor een wat kleinere hogeschool met veel persoonlijk contact en een hechte groep studenten?

Vraag ook eens rond bij bijvoorbeeld je buurjongen/buurmeisje, een oudere broer of zus of andere kennissen die je hebt die al een studie volgen. Waar hebben zij voor gekozen en waarom? En het belangrijkst: wat past er bij jou?

Wat goed kan helpen is het bezoeken van verschillende open dagen. Op die manier krijg je een goed beeld van verschillende hogescholen, de studenten die er rondlopen en van de stad waar de school zich bevindt.

Stap 4 - Studies vergelijken

Heb je stap 1 tot en met 3 duidelijk voor jezelf? Dan kun je studies gaan vergelijken. Zoek online naar studies die aansluiten bij de soort studie waarvoor je wilt gaan, passen bij jouw interesses en bij hogescholen die jou aanspreken. Maak bijvoorbeeld een top 10 of, nog beter, een top 5 van studies die jou leuk lijken. Bekijk van deze studies wanneer er open dagen worden georganiseerd en plan die in je agenda.

Heb je de open dagen bezocht? Dan kan het zijn dat jij al zeker weet voor welke studie je wilt gaan. Twijfel je nog tussen een aantal studies? Dan is het een goede optie om je in te schrijven voor een meeloopdag van die studie. Tijdens een meeloopdag loop je letterlijk een dagje mee met een student van die studie. Dat is de beste manier om écht sfeer te proeven en te bepalen of dit bij je past.

Ben je benieuwd naar onze open dagen en meeloopdagen? Bekijk hier een overzicht.

Bekijk onze studies

Veldonderzoek | Toegepaste biologie | Aeres Hogeschool Almere
Heb je de stappen doorlopen en wil je een totaaloverzicht van onze studies zien?

Meer over onze faculteiten

gebouw-almere-vooraanzicht
Bij Aeres Hogeschool hebben we drie faculteiten. Eén in Almere, één in Wageningen en een in Dronten.

Kom sfeerproeven

Studenten doen samen een opdracht in klas
Ben je benieuwd of onze hogeschool bij je past? Kom dan eens sfeerproeven en beleef het zelf!