Cookies op www.aereshogeschool.nl
Aeres gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Positive Behaviour Support kenmerkt zich door een planmatige aanpak van het benaderen van leerlingen om goed gedrag te stimuleren in alle ruimtes van de school. Het benadrukken van goed gedrag is uitgangspunt van PBS. In de praktijk betekent het een verbetering van het school- c.q. klassenklimaat en daarmee een verhoogd verantwoordelijkheidsgevoel van de leerlingen. Dataverzameling is een belangrijke kern om de juiste pedagogische besluiten te nemen en maakt dan ook onderdeel uit van deze nascholing.
Dit aanbod is interessant voor het hele schoolteam of sectie: docenten én facilitair medewerkers.
Het aanbod in dit traject is gericht om het pedagogisch klimaat in de hele school op teamniveau op elkaar af te stemmen. De basis is een projectteam gevormd met afgevaardigden van alle geledingen in de school. Dit team is straks verantwoordelijk voor de planmatige aanpak in de school en begeleidt de teamleden in de praktijk. Afstemming kost tijd en oefening. Maar eenmaal ingevoerd heeft het een positief effect op het leren van alle leerlingen.
Het totale traject beslaat een ontwikkel- en uitvoeringsperiode van 3 jaar. Echter de ervaring leert dat men per jaar een besluit neemt voor een volgende stap. Dat betekent dat we dit traject aanbieden voor 1 jaar met de optie om dit uit te breiden.
Een projectteam die bestaat uit een aantal afgevaardigden uit de school begeleidt de besluiten in de dagelijkse gang van zaken en ondersteunt het team. De PBS begeleider initieert met het projectteam de aanzet en de route en bewaakt de voortgang.
Er zijn geen toetsmomenten.
Wat leert de deelnemer?
Een bewuste keuze formuleren van regels, afspraken, bevestiging en consequenties samen met het team. In die zin is de scholing een teamontwikkeltraject in de praktijk.
Wat kan de deelnemer na afronding van de nascholing?
Een teamvisie op pedagogisch handelen ontwikkelen, uitvoeren en meten op school- én klassenniveau.