AHWpro Responsief Leiderschap

Cursus
Wageningen
Meerdere dagen

Familiebedrijven waar nieuw perspectief belangrijk is, hebben behoefte aan kritische meedenkers. Met de leergang Systemisch Adviseren van Familiebedrijven word jij een professional die niet de problemen oplost, maar ruimte maakt voor de mogelijkheden die er altijd zijn. Je begeleidt ondernemers die verder willen, die het anders willen. Ze staan voor complexe keuzes. Door loyaliteiten en patronen komen ze daar niet altijd uit. Je doorziet waar ze in vastlopen en weet de omkering te maken naar nieuwe perspectieven. Je herkent de levenspatronen van generaties, bedrijven en sectoren, zo voorzie je wat er op ze afkomt. Je bent geschoold in sociale, bedrijfskundige enĀ  transitie-vraagstukken. Vanuit een waarnemende basishouding kom je met rake vragen. Belangrijkste vereiste: een hart voor familiebedrijven.

Voor wie?

Deze deeltijd opleiding is bedoeld voor professionals die sturing willen geven aan ontwikkeling en innovatie bij familiebedrijven. Voor accountants, bedrijfskundigen, ondernemersadviseurs, die zich bezig houden met de groei en ontwikkeling van familiebedrijven. Voor begeleiders die ondernemers willen helpen de juiste keuzes te maken.

Wat doet een systemisch adviseur?

Een systemisch adviseur kent drie verschillende manieren van begeleiden, die in de praktijk dwars door elkaar worden ingezet. Vooraf weet je niet precies wat je tegenkomt. Het is  aan jou om de klant hierin mee te krijgen en samen de kaders te verruimen.

• Adviseurs zoeken samen met de klant betere oplossingen binnen bestaande koers.
  • Gidsen gaan met de klant op stap om het nieuwe perspectief te openen. Er is meer keuzevrijheid dan je denkt.
  • Coaches doorbreken sociale blokkades vanuit loyaliteiten en patronen uit, zodat er weer beweging mogelijk is.

Waarderende basishouding als adviseur

• Aanvaarden wat er is, focus op wat wel werkt
  • Waarderend benoemen, complimenten zorgen voor doorbraken
  • De betrokkenen zien als expert van probleem en oplossing
  • Uitzoomen, kijken vanuit multipartijdigheid
  • Zorgen voor veiligheid en vooruitgang
  • De brug bouwen waarop je loopt
  • In de schoenen van de ander durven staan

Inhoud van de leergang

Begeleiding

Vaste begeleiders zijn Jantine van Beek en Marlies Bosker. Ze weten de wijsheid van de groep te benutten zodat we van elkaar te leren in co-creatie. Ze leren je voorbij de comfortzone te werken en je comfortabel te voelen in het ongemak.

Systematisch archiveren Jantine en Marlies
Ir. Marlies Bosker is zelf organisatieadviseur van familiebedrijven. Daarnaast is ze een ervaren trainster in ondernemerschap en adviseurschap en staat bekend om haar creatieve, interactieve aanpak en systemische manier van waarnemen.

Dr. Jantine van Beek is docent-onderzoeker en is ervaren in het opleiden van professionals die sturing willen geven aan ontwikkeling en innovatie. Ze is o.a. docent van de Master Leren en Innoveren. Daarnaast runt ze samen met haar man het familiebedrijf thuis.

Praktische informatie

• Toelating: De deelnemers hebben een afgeronde hbo- of bacheloropleiding of aantoonbaar niveau. Ze hebben minimaal 5 jaar relevante werkervaring in het adviseren van familiebedrijven. Er kunnen 12 tot 16 personen deelnemen.
  • Tijd: De leergang Systemisch Adviseren van Familiebedrijven duurt één jaar. Eens per 6 weken is er een tweedaagse bijeenkomst op woensdag en donderdag. Tussendoor is er intervisie. In totaal besteed je ongeveer 8 uur per week aan je studie. Doordat het praktijkleren centraal staat zal een deel van de uren samenvallen met je eigen adviespraktijk.
  • Kosten: Je betaalt € 5.950,00 excl. 21% BTW en je hebt boeken nodig. De accommodatiekosten en overnachtingen worden apart in rekening gebracht.
  • Accreditatie: De leergang Systemisch adviseren van familiebedrijven is een post HBO opleiding die ter toetsing voorligt bij CPION. Het programma van deze opleiding is gebaseerd op het PE-programma van de OOA (Orde voor Organisatie Adviseurs)
  • Studiebelasting: 200 tot 250 uur voor de totale opleiding.
  • Incompany: Er kan gekozen worden voor een incompany programma in de organisatie. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
  • Locaties: Centraal in het land
  • Duur: 8 x 2 dagen met overnachting
  • Data: Tweedaagse van 10.00 uur tot de volgende dag 16.00 uur
    Intake - juni 2023
    Blok 1 - 20 & 21 september 2023
    Blok 2 - 18 & 19 oktober 2023
    Blok 3 - 15 & 16 november 2023
    Blok 4 - 13 & 14 december 2023
    Blok 5 - 10 & 11 januari 2024
    Blok 6 - 7 & 8 februari 2024
    Blok 7 - 6 & 7 maart 2024
    Blok 8 - 3 & 4 april 2024
    Herkansing - 17 april 2024
    Terugkomdag - 24 april 2024

AHpro - Hogeschool voor professionals

Door jarenlange ervaring vanuit onze drie hogeschoolfaculteiten hebben wij veel kennis en kunde van de agrarische en educatieve (hoger onderwijs) sector. Met elkaar hebben wij de krachten gebundeld binnen AHpro, zodat wij jou tijdens jouw loopbaan optimaal kunnen ondersteunen.

AHpro biedt (online) cursussen, trainingen en coaching aan, online en fysiek. Zo helpen wij jou te ontwikkelen op een manier die bij je past. Maatwerk en incompany is uiteraard ook mogelijk. Bekijk ons aanbod en kies jouw ontwikkeling vandaag nog!