Onderzoeksprogramma Wijsheid

2018

• Aeres VMBO, Aeres MBO. (2018). Team Supporting Masters at Aeres MBO. https://www.youtube.com/watch?v=m8bky9tL8uY&feature=youtu.be
  • Gundelach, J. (2018). Team Ondersteunende Masters (TOM) 2018. https://www.youtube.com/watch?v=_GaWs03jgyg&feature=youtu.be
    Van den Berg, N., Heijst, H., & Van Beek, J. (2018). Onderzoek van betekenis: zelf onderzoek doen naar vraagstukken in je eigen werkpraktijk. Professionaliseringstraject in het kader van het OnderwijsVernieuwingsProgramma (OVP)(goedgekeurd). Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • Frijters, S. Ten Damme, K., & De Waal, A. (Reds.). (2018). Docentinstructie bij de leerlijn ‘Onderzoek naar duurzame Ontwikkeling in de sector’’, met 21 basiskenniskaarten en 2 kaarten productieketen. Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • Frijters, S., Ten Damme, K., & De Waal, A. (Reds.). (2018). MBO module voor de Groene vakrichting: Studenten onderzoeken duurzame ontwikkeling in de groene sector. Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • Frijters, S., Ten Damme, K., & De Waal, A. (Reds.). (2018). VMBO onderbouw module voor de profielen Wonen, Bouwen, Interieur & Produceren, Installeren en Energie: Leerlingen onderzoeken duurzame ontwikkeling technische sector. Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • Frijters, S., Ten Damme, K., & De Waal, A. (Reds.). (2018). VMBO onderbouw module voor het profiel Dienstverlening en Producten: Leerlingen onderzoeken duurzame ontwikkeling bij D&P bedrijven. Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • Frijters, S., Ten Damme, K., & De Waal, A. (Reds.). (2018). VMBO onderbouw module voor het profiel Groen: Onderzoek naar duurzame ontwikkeling in de groene sector. Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • Frijters, S., Ten Damme, K., & De Waal, A. (Reds.). (2018). VMBO onderbouw module voor het profiel Horeca, Bakkerij en Recreatie: Leerlingen onderzoeken duurzame ontwikkeling Horeca, Bakkerij en Recreatie sector. Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • Frijters, S., Ten Damme, K., & De Waal, A. (Reds.).  (2018). VMBO onderbouw module voor het profiel Mobiliteit en Transport: Leerlingen onderzoeken duurzame ontwikkeling bij M&T bedrijven. Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • De Jong, F. (2018). Nieuwe leerstoel focust op ecologisch leren denken. https://www.ou.nl/-/nieuwe-leerstoel-focust-op-ecologisch-leren-denken

2017

• Albone, S. J. (2017). Student Voice op Aeres Hogeschool Wageningen, (Masterthesis, Windesheim Hogeschool Zwolle, Nederland).
  • Ritzen, H., Van den Berg, N., Den Boer, P., Wanschers, E., & Van der Meer, M. (2017). Verbinding onderzoek en onderwijs in het mbo. Hoe verbindt onderzoek(end werken) de veranderende beroeps- en onderwijspraktijken? - visuele notulen Preconferentie CVI - 5 april 2017. Enschede: Saxion. Te verkrijgen van http://ecbo.nl/25102016/wp-content/uploads/2017/09/Visuele-notulen-Preconferentie-CVI-2017.pdf
  • Van den Berg & De Jong, F. (2017). Programma Basiskwalificatie Onderzoekend Vermogen. Curriculum voor Lerarenopleiders e.a., Aeres Hogeschool Wageningen.
  • Van den Berg,  N., & Netwerk Lectoren Lerarenopleidingen (2017). Praktijkgericht onderzoek dat bijdraagt aan innovatie in opleiding en praktijk. z.p: z.u. Te verkrijgen van http://www.lerarenopleider.nl/velon/wp-content/uploads/2017/06/NotitieKennisbenutting_enkelzijdig.pdf

2012

• Buitenhuis, R. (2012) ‘Manon Ruijters over haar reisgids voor leren, ontwikkelen en veranderen’ Managementboek Boekblog 19 juni 2012.
  • De Winter, P. (2012). Manon Ruijters: Ik organiseer mijn eigen feestje wel. Managementboek Magazine. November 2012.
  • De Winter, P. (2012). Manon Ruijters: leer en werkwereld vaak van elkaar losgetrild. Managementboek Boekblog 6 September.
  • Grotendorst, A. (2012) Leren ontwikkelen van mens en organisatie. In gesprek met Manon Ruijters.  O+G, nummer 7. December 2012.
  • Mulder, M., De Jong, F.P.C.M., & Wesselink, R. (2012). Programma Onderwijs Research Dagen 2012: Ecologisch leren. Wageningen: Wageningen UR & Stoas Wageningen|Vilentum Hogeschool.
  • Richardson, R. (2012). Onderzoek transculturele relaties op school. Interview in Lentiz netwerk. November 2012. Schiedam: Lentiz Onderwijsgroep.
  • Verhoeven, J. en De Ronde M. (2012)  Interventies tussen de interventies. In gesprek met Manon Ruijters. Tijdschrift voor begeleidingskunde. (2) pp- 44-50.

2011

• Busato, V. (2011). Manon Ruijters: Over Liefde voor leren. Management en Consulting: 12-15.
  • Kooijmans, A. (2011). Manon Ruijters, van de Gerardus Majellaschool tot de inaugurele rede. Iedereen kan leren! Groesbeeksweekblad. Groesbeek.
  • Kor, R. (2011). De ecologie van het leren- Manon Ruijters. Weblog Rudy Kor, 23 maart 2011.
  • Van de Born, T. (2011). Lector Ecologie van het leren: Ik wil de ketting eraf halen. Vakblad Groen Onderwijs. 53: 14-16.
  • Wijers, C. & Botke, J. (2011). Tussen welzijn en wijsheid; over de ecologie van het leren. In gesprek met Manon Ruijters. Tijdschrift voor Ontwikkelen in Organisaties 1(2).
  • Wijers, C. & Botke, J. (2011). Leren ontwikkelen is spoorzoeken en schatgraven In gesprek met Manon Ruijters (deel 2). Tijdschrift voor Ontwikkelen in Organisaties 1(3).
  • Wijers, C. & Botke, J. (2011). Over het rendement van leer en ontwikkeltrajecten. In gesprek met Manon Ruijters (deel 3). Tijdschrift voor Ontwikkelen in Organisaties 1(5).