Onderzoeksprogramma Wijsheid

2018

  • Gallo, M. (2018, February 21). Biomimicry: an innovative “tool” for sustainable solutions in agrifood: Food trend College. Leeuwarden: Van Hall Larenstein Hogeschool.
  • Gallo, M. (2018, May 24). Biomimicry: learning from nature for sustainable solutions. Biomimicry lectoraat Inaugural lecture. Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • Gallo, M. (2018). Biomimicry: learning from nature for sustainable solutions. Rotterdam: Venture Café.
  • Gallo, M. (2018). Biomimicry: learning from nature for sustainable solutions. International Festival of Technology. Delft: Delft University of Technology. 
  • Van den Berg, N., Scheerens, J., & De Clipjesfabriek. (2018). Onderzoekende (master)docenten, practoren en lectoren in het mbo: het perfecte huwelijk?! : Verslag Preconferentie voorafgaande aan de CVI conferentie Kultuer en Mienskip 7 maart 2018, Leeuwarden.   https://ecbo.nl/25102016/wp-content/uploads/2018/03/Verslag-preconferentie-onderzoek-in-het-mbo-CvI-conferentie-7-maart-2018.pdf
  • Van Heijst, H., & F. de Jong (2018). Analyse van interacties in samenwerkend leren of kennis creëren; Hoe open is de interactie? Workshop op de professionaliseringsdag van Aeres Hogeschool Wageningen, 22 februari 2018. 
  • Weevers, M., & Van den Berg, N. (2018). Team Ondersteunende Masters Aeres MBO (TOM). Workshop tijdens de Grote Dialogen Dag Aeres VMBO MBO, 29 maart 2018.

2017

  • De Jong, F.P.C.M. (2017, October 12). Leren centraal bij technologisch ondersteuning in de klas. (key note). Food Valley Scholenconferentie (Food Valley Scholennetwerk VO-HO). Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • De Jong, F.P.C.M. (2017, October 12). Knowledge building en learning analytics (workshop ronde 2 en 3). Food Valley Scholenconferentie (Food Valley Scholennetwerk VO-HO). Wageningen: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • De Jong, F.P.C.M. (2017, October 4). Docent-leerling interacties. In: BSL-project-symposium, workshop. Wageningen: AeresHogeschool Wageningen.
  • De Jong, F.P.C.M. (2017, September 27). Responsive learning, understanding the difference. Workshop: LiNCS Lab, Ecole de Technologie Superieure, Montreal, Canada.
  • De Jong, F. (2017, January). Over leren met en van elkaar in professionele leergemeenschappen, Plenaire lezing. Bilthoven, 9 Januari, 9:20-11:15 uur: Aeres MAVO Bilthoven (voorheen Groenhorst Oranje Nassau School Bilthoven).
  • Gallo, M. (2017). Biomimicry: an innovative tool for sustainable solutions in agrifood. Ambition Day Sustainable Agriculture of the Provence of South Holland. Delft, 12 October, Inholland University of Applied Sciences.
  • Gallo, M. (2017). Biomimicry: an innovative tool for sustainable solutions in agrifood. Symposium Center of Expertise Agrodier. Velp, 2 November, Van Hall Larenstein University of Applied Sciences.
  • Gallo, M. (2017). Biomimicry: a view on Education and Research. Global Entrepreneurship Week 2017. Wageningen, 2 November, Aeres University of Applied Sciences, Wageningen.
  • Ritzen, H., Van den Berg, N. & Den Boer, P. (2017). Verbinding onderzoek en onderwijs in het mbo. Hoe verbindt onderzoek(end werken) de veranderende beroeps- en onderwijspraktijken? Preconferentie Consortium voor Innovatie, De Efteling, 4 april 2017, Kaatsheuvel.
  • Ritzen, H., Van den Berg, N. & Den Boer, P. (2017). Onderzoek(ers) in het mbo. Werkmiddag Consortium voor Innovatie, Pop-up Innovatiehuis 22 september 2017, Steenwijk.
  • Van Heijst, H., & de Jong, F. (2017, May). De betekenis van sociaal-cognitieve openheid in gezamenlijke leer- en kenniscreatieprocessen [The relevance of socio-cognitive openness in joint learning and knowledge creation processes]. Presentation and Workshop at Aeres University of Applied Sciences, Wageningen, the Netherlands.
  • Van Heijst, H., & de Jong , F. (2017, January). Openheid in een online leeromgeving [Openness in an online learning environment]. Presentation at a master students’ alumni meeting. Aeres University of Applied Sciences, Wageningen, the Netherlands.

2016

  • De Jong, F. (2016). Hotspot Responsief leren. DuurzaamDoor manifestatie. Wageningen, 15 December: Aeres Hogeschool Wageningen.
  • De Jong. F. (2016, September 6). Business and Responsive learning. Guest lecture presented in Curriculum the International Master in Agribusiness Development (MAD). Dronten: Aeres university of applied sciences Dronten, Faculty of Agribusiness.
  • De Jong, F. (2016, July 19-20). Understanding the difference: Responsive education. Professorate introduction at Workshop RUR-13 network consortium. Paris: Direction générale de l'enseignement et de la recherche.
  • De Jong. F. (2016, April 20). Learning analytics. Workshop presented at Landelijke dag MLI-docenten. Eindhoven Fontys University of Applied Sciences.
  • De Jong, F. (2016, Maart 7). Responsive Education: A search for ‘a difference which makes a difference’ for transition, learning and education. Presented at Bilateral exchange with TAMK University of Applied Sciences for Teacher Training, and colleagues of vocational colleges. Wageningen: Aeres University of Applied Sciences.
  • De Jong, F. (2016, Januari 27). Het verschil doorgronden. Leren ecologisch intelligent te denken en leren consumptieve techniek. Gastcollege presented at Curriculum Consumptieve Technieken. Wageningen: Aeres University of Applied Sciences.
  • Wallenaar, M. (2016). Studiebegeleiding met behulp van leervoorkeuren, student aan zet! Workshop tijdens de studiedag van ROC TOP Almere/Amsterdam. 12 april 2016
  • Ruijters, M. (2016). Masterclass Wat verder ter tafel komt: vragen van deelnemers. Aeres Hogeschool Wageningen, Juni 1.
  • Ruijters, M. (2016). Masterclass Liefde voor leren. Aeres Hogeschool Wageningen, November 15.
  • Ruijters, M. (2016). 41 diverse presentaties door het land heen bij organisaties en bedrijven.
  • Van den Berg, N. (2016). Purpose of the symposium and questions (discussion) In F. de Jong (organizer): symposium; Transition thinking Planet, People, Profit and related competence. Wageningen, Competence 2016. International conference on competence theory, research and practice, October 19-21; session IV.7, Thursday 20, Forum Room C521
  • Van den Berg, N. (2016). Masterclass De pedagogiek van de onderzoekers. Aeres Hogeschool Wageningen, April 20.
  • Van den Berg, N. (2016). Masterclass De onderzoekende docent. Aeres Hogeschool Wageningen, November 16.

2015

  • Wallenaar, M. (28 januari 2015) Workshop Leervoorkeuren en je eigen leerverhaal: Stoas Wageningen | Vilentum Hogeschool, Consumptieve Techniek.

2014

  • Van den Berg, N. (2014). Wat is nodig voor succesvolle innovatie? En hoe ondersteun je dit? Gastcollege bij Hogeschool Utrecht, Master Management of Education, 6 januari 2014.
  • Van den Berg, N. (2014) Van samen werken naar samen leren. Workshop tijdens het Symposium van de Kenniskring Leerafdeling Rijnmond, 23 januari 2014.
  • Wallenaar, M. (8 januari 2014) Workshop Leren en leervoorkeuren: StoasVilentum Wageningen, Consumptieve Techniek.
  • Wallenaar, M. (23-25 april 2014) Workshop Learning preferences: diversity and complexity in learning and development: ENTER study days, Wageningen
  • Wallenaar, M. (18 juni 2014) Workshop Leervoorkeuren als begeleidingsinstrument: VuMC Groningen
  • Van Heijst, H., De Jong, F. & Kirschner, P. (December 2014). Can you build knowledge with a closed mind? Open-mindedness as a frame to assess the knowledge creation process in Knowledge Forum®. Advanced learning analytics study-colloquium/hackathon/“Design Jam”, Wageningen, The Netherlands.

2013

  • Wallenaar, M. (16 januari 2013) Workshop Leren in teams: MD traject Groenhorst
  • Wallenaar, M. (12 juni 2013) Workshop Leervoorkeuren: Leerbegeleidersbijeenkomst NVWA Wageningen
  • De Jong, F. (2013). Leren en Instructie & Onderzoek: op zoek naar alternatieven! Lecture ter gelegenheid van de Opening van het Academisch jaar, Wageningen, Stoas Wageningen | Vilentum Hogeschool.
  • Richardson, R. (2013). Een wereld van verschil. Lecture ter gelegenheid van de Opening van het Academisch jaar, Wageningen, Stoas Wageningen | Vilentum Hogeschool.
  • Richardson, R. (2013, March). Diversity in the Dutch Armed Forces. Lecture at the Swedish Defense College, Sweden: Stockholm.
  • Ruijters, M. (2013). Weet jij wanneer je het goed doet? Lecture ter gelegenheid van de Opening van het Academisch jaar, Wageningen, Stoas Wageningen | Vilentum Hogeschool.
  • Ruijters, M.C.P. (september, 2013). Ecologie als visie. Zeist: Postmaster LOV,
  • Ruijters, M.C.P. (juni, 2013). Irritaties als bron van informatie. PAT leaning summit. Utrecht: Jaarbeurs,
  • Ruijters, M.C.P. (juni, 2013). Basis leervoorkeuren. Utrecht: Marnix Academie.
  • Ruijters, M.C.P. (maart, 2013). Van leren tot OD – spelen met ontwerpen. Den Haag: Haagse Hogeschool.
  • Ruijters, M.C.P. (maart, 2013). Ruimte om te leren. Presentatie in het kader van Inaugurele rede D. Hovinga, Leiden
  • Ruijters, M.C.P. (maart, 2013). Denkgewoonten. Is alles ontwikkelbaar? Amersfoort: Lions.
  • Ruijters, M.C.P. (maart, 2013). Irritaties als bron van informatie, Masterclass Zwolse talenten. Zwolle
  • Ruijters, M.C.P. (januari 2013). Bij voorkeur leren. Eden: V&VN.
  • Vink, M.J., De Heer, J., & Ruijters, M.C.P. (juni, 2013). De wens is ontwikkelen, de reflex is beheersen. Arnhem: M&O-conferentie Veerkracht.

2012

  • Wallenaar, M. (15 maart 2012) Workshop Leervoorkeuren: Landelijke Groenhorstdag Almere
  • Wallenaar, M. (27 september 2012) Workshop Leervoorkeuren: Witteveen en Bos Deventer
  • De Jong, Frank, P.C.M. (januari 12, 2012). Onderzoek? Presentatie vmbo-leerlingen bij de opstart onderzoeksdag HPBO-project Praktijk als leidraad. Deventer: Marnix Hogeschool.
  • De Jong, Frank, P.C.M. (januari, 13, 2012). Competenties waarderen. 4C Your Way. Guest-Workshop in Master Leren en Innoveren voor beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Wageningen: Stoas Wageningen|Vilentum Hogeschool.
  • Nijenhuis, E. (2012, maart). Succesfactoren bij student gestuurde samenwerkingsvormen in het MBO. Presentatie Groenhorstdag. Almere: Groenhorstcollege. 
  • Prevaas, B. &  Ruijters, M.C.P (2012, oktober). Programmamanagement en Leren en ontwikkelen. Gedragsverandering in organisaties met behulp van programma’s. Baarn: AOG, Strategisch Programmamanagement.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, december). Het beste halen uit jezelf, uit de samenwerking met anderen en uit je organisatie. Nunspeet: van Kouwenhoven.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, december). Het beste halen uit jezelf, uit de samenwerking met anderen en uit je organisatie. Nijkerk: AOG Talent en Organisatie ontwikkeling.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, december). Het beste halen uit jezelf, uit de samenwerking met anderen en uit je organisatie. Arnhem: Verhaag en van Amerongen.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, november). Het beste uit jezelf en uit anderen halen. Zwolle: ROC Aventus.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, oktober). Je weg zoeken op onbekend terrein. IJmuiden: Trimbos Instituut,
  • Ruijters, M.C.P. (2012, oktober). Motiveren en ontwikkelen, Arnhem: VGZ.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, september). Van leren tot OD, spelen met ontwerpen. Master leren en Innoveren.Wagening: Stoas Wageningen|Vilentum Hogeschool.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, augustus). Van leren tot OD, spelen met ontwerpen. Eden: SIOO/Aeres.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, augustus). Vijf keer leren en ontwikkelen. Arnhem: Alliander.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, april). Duurzaam leren en ontwikkelen, tien aandachtspunten bij het organiseren. Huizen: Vetron.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, maart). Leervoorkeuren. Kaag: Inholland.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, maart). Leren en ontwikkelen van professionals. Utrecht: Branche Vereniging Medezeggenschap.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, maart). Liefde voor Leren, Ecologie van het leren. Den Bosch:  Helicon.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, februari). Leren en denken van jezelf en je opdrachtgever. Baarn: Twynstra Opleidings- Programma.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, februari). Leren en ontwikkelen van professionals bij de Raad voor de Kinderbescherming. Utrecht: RvdK.
  • Ruijters, M.C.P. (2012, januari). Liefde voor Leren. Utrecht: Focusgroep HRD (MBO).
  • Ruijters, M.C.P. (2012, januari). Hoe ontwikkelbaar is resultaatgerichtheid. Arnhem: VGZ.
  • Simons, P.R.J. & Ruijters, M.C.P. (2012, november). 40 jaar NVO2. Doorn: NVO2.

2011

  • Wallenaar, M. (12 september 2011) Workshop Leervoorkeuren: Stoas Wageningen, voltijdstudenten fase 3.
  • De Jong, Frank, P.C.M. (Januari 4, 2011). Onderzoek en nieuwsgierigheid. Presentatie vmbo-leerlingen bij de opstart onderzoeksdag HPBO-project Praktijk als leidraad. Lochem: AOC-oost.
  • De Jong, Frank, P.C.M. (Januari, 27-28, 2011). Competence based education Stoas Wageningen | Vilentum University of Apllied Sciences and teacher Education. Paper presented at:
  • Workshop Quality Assurance of Learning Outcomes in Higher Education. The Hague: Educational Inspection.
  • De Jong, Frank, P.C.M. (February 9, 2011). De kracht van leren: wel of niet competentiegericht onderwijs nodig? Key note presentation at: Jaarlijkse Groenhorst dag vmbo-bijeenkomst.
  • Nijkerk: Groenhorstcollege.
  • Nijenhuis, E. (2011, mei). Trialogisch Leren: leren door langdurig samenwerken aan goede ideeën. Goes: Edudelta. 
  • Nijenhuis, E. (2011, november). Trialogisch Leren: leren door langdurig samenwerken aan goede ideeën.  Helmond: Groene Campus.
  • Richardson, R. (2011, november). Een Kleurrijke Wei. Lecture at Open Dag DKI. Den Haag: Ministerie van EL&I.
  • Richardson, R. (2011, december). Een Kleurrijke Wei. Studium Generale. Wageningen: Stoas Wageningen|Vilentum Hogeschool.
  • Ruijters, M.C.P. (2011, december). Wat moet een lerarenopleider weten van leren. Utrecht: HU.
  • Ruijters, M.C.P. (2011, november). Leren en ontwikkelen van professionals. Amsterdam: HVA.
  • Ruijters, M.C.P. (2011, november). In gesprek met een manager over leren. Den Haag: ECLO Meemaakdag.
  • Ruijters, M.C.P. (2011, oktober). Duurzaam leren en ontwikkelen, tien aandachtspunten bij het organiseren.Lezing Nationaal Opleiding en ontwikkelingscongres. Maarssen: Reed.
  • Ruijters, M.C.P. (2011, oktober). Tien dingen die je als manager moet weten over leren en ontwikkelen. Arnhem: VGZ.
  • Ruijters, M.C.P. (2011, september). Ecologie van het leren, uitputting voorkomen, veerkracht vergroten (Keynote LateLane), Doorn: de Baak.