post hbo opleiding Therapie met inzet van dieren Aeres Hogeschool Dronten

Therapie met inzet van dieren

Ik zoek
Cursus
Niveau opleiding
Post-hbo
Dronten
Duur
1-2 jaar

Dieren worden tegenwoordig steeds vaker ingezet in coaching- en therapiesessies. Door het aanbieden van deze zorg op maat, spelen therapeuten in op de specifieke behoefte van de cliƫnt. Wil jij ook op een verantwoorde manier dieren leren inzetten, zodat het welzijn van zowel mens als dier gewaarborgd blijft? Dan is deze post-hbo-opleiding precies wat je zoekt!

Praktische informatie en aanmelden

• Periode: 2024 (exacte periode wordt z.s.m. bekend gemaakt)
  • Lesdagen: 14 dagen van 09.00-16.30 uur + een 4-daagse praktijkweek in Lindwedel (Duitsland)
  • Locatie: Dronten & Lindwedel (Duitsland)
  • Kosten:
    Hele opleiding: €5.995,- exclusief overnachting Duitsland
    Losse module*: €1.495,-
  • Groepsgrootte: minimaal 10 en maximaal 20 deelnemers
  • Studiebelasting: 220 uur en +/- 40 uur praktijk

Heb je een vraag over deze post-hbo-opleiding? Neem dan contact op met Loes Spit. Wil je je graag direct inschrijven? Vul dan onderstaand inschrijfformulier in.

Inhoud

Tijdens deze opleiding leer je binnen een jaar hoe je dieren op een verantwoorde wijze kunt inzetten in therapiesessies met cliënten. Om dit te kunnen, leer je onder andere over gezondheid, verzorging, gedrag en mogelijke stresssignalen van dieren.

Ook leer je over mens-dier-relaties, garantie van goede hygiëne en gezondheid van mens en dier, het opstellen van welzijnsprotocollen en de inzet van dieren in therapiesessies. Je gaat oefenen met praktijkcasussen en het opzetten van AAT (Animal Assisted Therapy) in (eventueel) je eigen bedrijf. Naast theorielessen, oefenen met casussen en coachingssessies met een persoonlijke coach, werk je aan je eigen thesis over welke dieren jij zou willen inzetten tijdens jouw interventies met cliënten. Je werkt dit plan helemaal uit en onderbouwt dit met literatuur. Dit plan kan je vervolgens gebruiken als basis voor je eigen bedrijf of je werkgever.

Een praktijkweek in Duitsland bij een geaccrediteerd (ISAAT) instituut is ook onderdeel van het programma. Hier leer je hoe je verschillende dieren in sessies met cliënten kunt inzetten en leer je ze ook op een juiste manier verzorgen. Benieuwd naar hoe de studenten dit ervaren? Lees hier de reactie van een van onze studenten.

Voor wie

Je hebt een hbo-studie op het gebied van humane therapie afgerond, zoals SPH of Social Work. Je wilt graag verder met het inzetten van dieren in therapiesessies. Of je wilt je graag oriënteren om je eigen onderneming op het gebied van therapie met dieren op te starten.