Richard griffioen nieuw

Lectoraat: Animal Assisted Interventions
Email: r.griffioen@aeres.nl

Over Richard Griffioen

Richard Griffioen is een ervaren gezondheidsprofessional, coach en trainer, onder andere voorheen bij Medical Center IBIS en The Human academy. In 1997 startte hij Stichting SAM, een stichting voor dierondersteunde interventies, en begon zijn onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen met Down en autisme. In 2015 resulteerde dat in een promotietraject bij de Open Universiteit, welke hij met goed resultaat afgerond heeft in 2020. Griffioen is mede-oprichter van de gezondheidsboerderij Het Boerenparadijs (2011-2017) waar dagactiviteiten werden aangeboden voor kinderen met een handicap. Van 2013 tot 2016 maakte hij deel uit van het bestuur (o.a. als voorzitter, momenteel is hij nog verbonden als adviseur) van AAIZOO, Animal Assisted Interventions in zorg, onderwijs en onderzoek. Sinds 2020 heeft hij zitting in het bestuur van de overkoepelende wereldorganisatie IAHAIO (International Association of Human Animal Interaction Organizations). Sinds 1 april 2021 is hij als Lector Animal Assisted Interventions (AAI) verbonden aan Aeres University of Applied Sciences. Daar gaat hij onderzoek verrichten naar de effecten van AAI op diverse populaties en richt zich daarbij niet alleen op het welzijn van de mens maar ook op het welzijn van de dieren (One Health).

Kenniskring Richard Griffioen