koeien in melkveestal aeres farms aeres hogeschool dronten

‘Mijn ouders hebben in Twente een melkveehouderij. We hadden geregeld studenten van het mbo en hbo die bij ons stageliepen. Zij zeiden altijd tegen mij: als je later het bedrijf van je ouders wil overnemen, dan moet je in Dronten gaan studeren! Nu studeer ik Agrarisch Ondernemerschap Dier- en Veehouderij, omdat ik ook graag meer wil leren over de bedrijfseconomische aspecten van een bedrijf. Bovendien leek het mij met alle veranderende wet- en regelgevingen verstandig om mij zo goed mogelijk voor te bereiden op de bedrijfsovername.

“Door middel van deze studie ben ik goed voorbereid om thuis het melkveebedrijf over te nemen”

Mirthe Rolink, tweedejaars student Agrarisch Ondernemerschap Dier- en Veehouderij

Mirthe Rolink student

Het ondernemende bedrijfseconomische aspect van de studie vind ik enorm waardevol. Als toekomstig ondernemer verdiep je je nog meer in de materie en bent zo later beter op de hoogte van alle ontwikkelingen die er spelen. Ik weet zeker dat dit voor mij een goede basis vormt voor de toekomst. Ik zit met allemaal jonge ondernemers in een klas die uit het hele land komen, van Groningen tot aan Zeeland. Iedereen neemt zijn eigen ervaringen mee van het ouderlijk bedrijf. Het mooie in onze klas is dat we veel met elkaar discussiëren en zodoende veel van en met elkaar leren, dat is super interessant!

Tijdens de studie hebben we veel praktijklessen op de praktijklocatie van de hogeschool, Aeres Farms. Hier zijn twee melkveebedrijven (één gangbaar en één biologisch bedrijf) gevestigd, een varkenshouderij, een pluimveestal en een schapenstal. Ook krijgen we lessen in het laboratorium of bij de kunstkoeien. Alle kennis die wij hier opdoen kunnen we ook gebruiken bij de verschillende (buitenland)stages die wij gedurende de studie lopen.’