Frank_de_Jong

Functie: Lector bij Aeres Hogeschool, Hoogleraar responsief leren en kennis construeren bij Open Universiteit
Lectoraat: Responsief onderwijs
Emailf.de.jong@aeres.nl

Over Frank de Jong

Prof. dr. Frank de Jong heeft twee lectoraatsthema’s onder zijn hoede: Responsief leren, in het programma Impact voor transitie in agri en food, en daarnaast Kenniscreatie en ecologisch intelligent handelen. Centraal in zijn denken staat dat het de leerling, student of werknemer is die ‘leert’. Hij of zij ontwikkelt zijn ideeën, theorieën of wijsheid in een culturele, sociale context met anderen. De interactie en verbinding tussen dit collectieve en individuele leren heeft zijn interesse.

De Jong is sinds 2006 fulltime lector bij de faculteit in Wageningen. Sinds 2010 is hij master-director van de masteropleiding Leren en Innoveren. Zijn basis ligt, naast in het detailhandelsonderwijs en de sociale academie, in de leerpsychologie en experimentele psychologie. Hij behaalde zijn doctoraal aan de Tilburg University. De Jong onderzocht het zelfstandig leren door interne regulatie van het leerproces. De Jong werkte bij verschillende universiteiten (Universiteit Tilburg, TU Eindhoven, Radboud Universiteit Nijmegen en Wageningen Universiteit, en bij NS-opleidingen.

Meer lezen