Het mooie van werken bij een hogeschool is, volgens lector Frank de Jong, dat je praktijk en onderzoek bij elkaar kunt brengen.
"Werk je bij een universiteit dan krijg je al snel de opmerking: je bent veel te praktisch. Werk je in het bedrijfsleven dan krijg je te horen dat je te wetenschappelijk bent. Toen ik voor Aeres Hogeschool aan de slag ging, dacht ik hier komt alles prachtig samen. Ik was een van de eerste lectoren en ben er trots op dat ik mede vorm mocht geven aan het praktijkgericht onderzoek binnen Aeres Hogeschool."
Frank startte in 2006 als lector bij zowel de toenmalige CAH Dronten als Stoas Hogeschool en had een kenniskring met docenten vanuit beide scholen. Daarvoor had hij ervaring opgedaan bij onder meer universiteiten en bij de opleidingsdivisies van de politie en NS. Ook was hij lang werkzaam bij de Radboud Universiteit Nijmegen en Wageningen University & Research.
Veel potentie
"Het is goed om te zien dat Aeres nu, meer dan tien jaar geleden, het opleiden van mensen voor de groene transitie centraal stelt. Hier ligt een enorme potentie voor de groene veranderaar in de sector. In al die jaren heb ik gezien dat de agrarische sector continue in beweging is. Daar hebben zij ondersteuning bij nodig. De focus ligt nu meer op het opleiden van mensen die mee kunnen helpen om de transitie in goede banen te leiden. Besef echter wel dat dit andere leerprocessen met zich meebrengt. Het gaat niet alleen om groene inhoud, hoe je duurzamere producten teelt, maar om andere leerprocessen. Hoe kun je een constructieve dialoog aangaan met bijvoorbeeld een natuurbeheerder, een boer en jij als docent? De groene veranderaar die wij opleiden, zou dit soort processen moeten kunnen ondersteunen. Hoe zorg je ervoor dat deze mensen, die een ‘andere taal spreken’, goed met elkaar in gesprek kunnen? Ron Methorst, lector Omgevingsinclusief Ondernemen, probeert dit bijvoorbeeld al op kleine schaal met zijn studenten in Dronten. En Jetske de Boer, lector bij Aeres Hogeschool, onderzoeker NIOO-KNAW, met ‘rewilding en insecten’ in Wageningen."
De groene transitie vraagt volgens Frank ook om verdere professionalisering van de docenten binnen Aeres Hogeschool en Aeres breed. Het zou volgens hem heel mooi zijn dat ook de vakdocenten hier mee aan de slag gaan.