Het lectoraat Leven Lang Ontwikkelen voor Groene Transities richt zich op de vraag hoe mensen, teams en organisaties zich blijvend kunnen ontwikkelen om de grote groene uitdagingen van deze tijd aan te gaan. In een wereld waarin klimaatverandering, biodiversiteitsverlies, verduurzaming van voedsel- en landbouwketens en energietransitie elkaar in hoog tempo beïnvloeden, is het nodig dat professionals zich kunnen blijven bewegen, leren en handelen in complexe verandercontexten.
Aeres staat midden in dit krachtenveld: als brede groene onderwijsorganisatie leiden we een nieuwe generatie groene veranderaars op én ondersteunen we professionals die al in het werkveld staan. Ons lectoraat onderzoekt wat deze dubbele opgave vraagt van leren, van leiderschap en van de structuren waarbinnen professionals zich ontwikkelen.
Een transitiebril op leren
Leven lang ontwikkelen krijgt binnen het lectoraat expliciet een transitieperspectief: we kijken niet alleen naar individuele ontwikkeling, maar naar leren als onderdeel van bredere systeemverandering. We onderzoeken hoe leren kan bijdragen aan het doorbreken van oude routines, het zichtbaar maken van patronen, het verkennen van nieuwe handelingsmogelijkheden en het creëren van ruimte voor vernieuwing in groene domeinen.
Leiderschap in complexe groene vraagstukken
Veel groene vraagstukken vragen niet om ‘meer kennis’ alleen, maar om leiderschap dat groot kan denken en klein kan handelen. Leiderschap dat kan vertragen, kijken, duiden, experimenteren en in dialoog met de praktijk nieuwe bewegingen op gang kan brengen. Het lectoraat verkent hoe professionals op tactisch, operationeel en strategisch niveau dat soort transitiegericht leiderschap kunnen ontwikkelen, versterken en verankeren in hun organisaties.
Wat we doen
Het lectoraat werkt praktijkgericht en samen met partners in het groene domein. We:
- onderzoeken leer- en ontwikkelprocessen in sectoren zoals landbouw, voedsel, natuur, leefomgeving en energietransitie;
- ontwerpen en beproeven leerinterventies die bijdragen aan duurzame verandering;
- ondersteunen professionele leergemeenschappen, praktijknetwerken en organisaties die in transitie zijn;
- ontwikkelen kennis en werkvormen rondom systemisch kijken, experimenteren en reflective monitoring;
- verbinden onderzoek met onderwijs, zodat groene professionals van morgen kunnen leren handelen in complexe systemen.
Ambitie
Onze ambitie is dat Aeres – van vmbo tot hbo, van master tot professionalisering – een sterke leeromgeving biedt waar leven lang ontwikkelen en groene transities elkaar versterken. Het lectoraat draagt bij door kennis, praktijkonderzoek en handelingsperspectieven te ontwikkelen die groene veranderaars helpen om met lef, vakmanschap en verbeeldingskracht te werken aan een duurzame toekomst.
Over de lector
In de afgelopen twintig jaar heeft Jifke Sol in diverse regionale transities meegewerkt aan het zoeken naar duurzame antwoorden op complexe duurzaamheidsvraagstukken. Als onderzoeker, adviseur, trainer en coach.