nieuwsbericht Jifke nieuwe lector

Functie: Lector Aeres Hogeschool Wageningen
Lectoraat: Leven Lang Ontwikkelen in Groene Transities
Email: j.sol@aeres.nl
Social: LinkedIn

Over Jifke Sol

Op 1 september 2025 is Jifke Sol gestart als lector Leven Lang Ontwikkelen in Groene Transities. Jifke combineert het lectorschap met haar werkzaamheden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), waar zij senior-adviseur gebiedsgericht werken is, met focus op de energietransitie. Zij ziet dat de samenleving meer transformatieve capaciteit nodig heeft, omdat de oude systemen beginnen te knellen en ongezond zijn voor de mensen, voor de natuur en voor de toekomst. 

In de afgelopen twintig jaar heeft zij in diverse regionale transities meegewerkt aan het zoeken naar duurzame antwoorden op complexe duurzaamheidsvraagstukken. Als onderzoeker, adviseur, trainer en coach. Het viel haar op dat er zo dikwijls vertraging zit in de samenwerking tussen meerdere stakeholders, dus heeft zij een PhD onderzoek uitgevoerd naar de manier waarop netwerken leren en ontwikkelen, en wat de rol van vertrouwen en reflexiviteit daarbinnen is. Door dit onderzoek kreeg zij meer zicht op de transitiecompetenties die handelingsperspectief bieden aan zowel individuen als netwerken.

Jifke heeft ruime ervaring in het opzetten en begeleiden van regionale transitiewerkplaatsen en living labs, waarin studenten, ondernemers, beleidsmedewerkers en onderzoekers samen leren en werken aan duurzame oplossingen. Daarnaast ontwierp ze trainingen gericht op transitiecompetenties en transformatief leiderschap, met speciale aandacht voor de rol van de Inner Development Goals (IDG’s) in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s).

De IDG’s bieden een mooi kader om je bewuster te worden van je innerlijke kwaliteiten en daar eventueel verandering in aan te brengen. Wat haar hierin het allermeeste boeit, is hoe je leert op de rand van het bekende en het onbekende. Wat maakt dat je net dat stapje extra zet of niet? Wat maakt dat je transformatief handelt in situaties waar het oude niet meer werkt en het nieuwe er nog niet is? Hoe ziet dat er dan uit en wat zijn de effecten? Hoe kan je bijdragen aan transformatieve capaciteit van studenten, ambtenaren of ondernemers, in bijvoorbeeld je rol van docent? Dat is de startvraag voor het opbouwen van een onderzoeksprogramma.