Ondernemen Aeres Hogeschool Dronten

De ene student wil het liefst ondernemen in Nederland, de ander kiest juist voor het buitenland. Tijdens je studie willen we jou kennis laten maken met de culturen en ondernemersmentaliteit van internationale ondernemers. Dat kan bijvoorbeeld tijdens je buitenlandstage. Derdejaars student Agrarisch Ondernemerschap Dier- en Veehouderij Hidde Harbers koos ervoor om zes weken in Ierland stage te lopen bij een Ierse melkveehouder.

"Ik heb bewust gekozen voor een Engelstalige ondernemer. Dit was eerst even spannend, maar het was fantastisch. Mijn taalvaardigheid is enorm verbeterd!"

‘Ierse melkveehouders hebben veel aandacht voor beweiding. Dit spreekt mij enorm aan en was voor mij ook reden om mijn buitenlandstage in dit land te doen. Wij passen thuis geen weidegang toe, maar omdat het zo’n actueel onderwerp is, wilde ik me graag erin verdiepen. Een half jaar voordat mijn stage zou starten had ik al contact met mijn stagebieder. Dit was heel plezierig, het gaf mij direct het gevoel dat ik welkom was en dat mijn stage prima zou gaan verlopen. Het bedrijf telt 180 melkkoeien, 250 stuks jongvee en 150 stuks vleesvee. De ondernemer focust zich op fokkerij, dat past heel goed bij mijn interesse. Dat zorgde gelijk ook voor een hele goede klik tussen ons!

Tijdens mijn stage heb ik niet alleen mijn Engelse taalvaardigheden enorm verbeterd ook heb ik meer geleerd op het gebied van ondernemen. Ik mocht veel zelfstandig werken. Dat heeft mij veel zelfvertrouwen gegeven waardoor ik nu beter keuzes kan maken en verantwoorden. De veehouder gaf mij de verantwoordelijkheid over de showkalveren. Ik moest ervoor zorgen dat deze kalveren binnen drie weken op gang zijn en rustig konden lopen aan een halster met touw. De dagelijkse verzorging van alle kalveren was ook mijn verantwoording. Samen met mijn stagebieder ben ik naar de plaatselijke en landelijk jongvee keuring geweest. Een geweldige ervaring! Hier heb ik veel nieuwe mensen mogen ontmoeten, waarmee ik zelfs nu nog contact heb. Naast de werkzaamheden voor de diverse shows moesten natuurlijk ook de standaard werkzaamheden zoals melken, klauwbekappen, voeren en vaccineren gebeuren. Kortom mijn buitenlandstage was een fantastische ervaring!’