FEI Reserveert 1 Miljoen Euro voor Actieplan Ter Verbetering van Welzijn Sportpaarden

FEI reserveert 1 miljoen euro voor actieplan ter verbetering van welzijn sportpaarden

De internationale paardensportbond Fédération Equestre Internationale (FEI) heeft recentelijk besloten om meer dan 1 miljoen euro te reserveren voor de uitvoering van een uitgebreid actieplan ter verbetering van het welzijn van sportpaarden. Deze belangrijke stap is genomen naar aanleiding van het eindrapport van de Equine Ethics and Wellbeing Commission (EEWC), dat verschillende thema’s en zorgen over het welzijn van sportpaarden belicht.

Dr. ir. Kathalijne Visser, lector Human-Animal Interactions bij Aeres Hogeschool en expert op het gebied van paardenwelzijn, heeft als een van de vijf externe commissieleden van de EEWC een cruciale rol gespeeld in het onderzoek. Haar analyse van de antwoorden van 28.000 respondenten heeft geleid tot de identificatie van zes prioriteitsgebieden:

1. Trainingsmethoden en het gebruik van hulp- en trainingsmiddelen;
  2. Het herkennen van fysieke en mentale stress bij paarden;
  3. Verantwoordelijkheid, handhaving en het hebben van kennis;
  4. de overige 23 uur van het paard;
  5. Prestatiedrang, wedstrijdbelang boven paard belang;
  6. Niet wedstrijd-fit,& maskeren van gezondheidsproblemen.

Het actieplan, dat op 4 en 5 juni 2024 werd goedgekeurd tijdens de vergadering van het FEI-bestuur in Lausanne, bevat onder andere een reeks maatregelen die gericht zijn op het aanpakken van elk van deze zes prioriteitsgebieden.

“Dit is een belangrijke dag voor het welzijn van paarden en de FEI,” aldus FEI-voorzitter Ingmar De Vos. “Het bestuur heeft zijn verantwoordelijkheid genomen en het actieplan goedgekeurd. De maatregelen die zijn voorgesteld zullen niet alleen het welzijn van paarden verbeteren, maar ook een significante impact hebben op de paardensport als geheel”.(Bron).

Aeres Hogeschool is bijzonder trots op de bijdrage die lector Kathalijne Visser aan dit belangrijke project heeft geleverd. Jolanda Berntsen, directeur van Aeres Hogeschool Dronten, benadrukt: “Dierenwelzijn is een zeer belangrijk thema binnen ons praktijkgerichte onderzoek en onderwijs. We zijn trots op Kathalijne en haar eerdere benoeming in deze belangrijke commissie door de FEI. Haar werk draagt bij aan een duurzame en verantwoorde toekomst voor de paardensport.”