Heb je affiniteit met de natuur, planten, dieren of voeding en vind je het leuk om jouw kennis te delen met jongeren? Of wil je een volgende stap maken in je onderwijscarrière? Dan is de docentopleiding Groen dé opleiding voor jou!

Opleiden groene veranderaars van de toekomst

Met het hbo-diploma Docent Groen op zak ben je tweedegraads bevoegd en geef je les in het groene beroepsonderwijs in het vmbo of een specifiek groen vak in het mbo. Je leert leerlingen bijvoorbeeld over het telen, verwerken en bereiden van voedsel, het aanleggen van tuinen en parken of het verzorgen van dieren.

Tijdens de lessen geef je veel aandacht aan maatschappelijke ontwikkelingen, zoals duurzaamheid, energietransitie, biodiversiteit en technologische innovatie. Zo leid jij groene veranderaars op die zich in de toekomst inzetten voor een duurzame samenleving.

‘Ga vooral doen wat je leuk vindt, want dat maakt de gedreven docent die iedere dag met plezier naar zijn werk gaat.’

Hans Galesloot, Oud-student Voeding & Communicatie

Welk opleidingstraject?

Hieronder vind je een overzicht van de verschillende trajecten die je kunt volgen om docent Groen te worden.

Wil je lesgeven in het Profiel Groen, maar weet je niet zeker welk traject voor jou geschikt is? Op deze pagina helpen we je het juiste traject te kiezen!

• Duur: 4 jaar

Verkort traject: Kopopleiding Docent en kennismanager Groene sector

Heb je al een groene hbo-(hao)  of wo-opleiding afgerond? Dan kun je al in 1 jaar (bij een voltijdopleiding) je twedegraads bevoegdheid te halen.

• Te volgen in: voltijd

Verkort traject: Docent en kennismanager Groene sector gericht op docentschap

Als je al een groene hbo- (hao) of wo-opleiding hebt afgerond, kom je in aanmerking voor een verkort traject van één jaar in deeltijd, waarbij je je tweedegraads bevoegdheid haalt.

• Resultaat: tweedegraads bevoegdheid

Verkort traject: Docent en kennismanager Groene sector gericht op groene vakkennis

Met een diploma van een Pabo of andere lerarenopleiding op zak haal je binnen anderhalf jaar in deeltijd jouw tweedegraads bevoegdheid.

• Duur: 1,5 jaar

Zij-instroom in Beroep

Als je al een aanstelling hebt als docent groen in het (v)mbo, dan kun je onder bepaalde voorwaarden de opleiding volgen via het traject Zij-instroom in Beroep. Je werkgever ontvangt dan subsidie.

• Duur: maatwerk, max. 2 jaar
  • Resultaat: tweedegraads bevoegdheid

Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG)

Werk je in het mbo en heb je nog geen lesbevoegdheid? Dan bieden we een PDG-traject waarmee je binnen één jaar (in deeltijd) wordt opgeleid tot docent binnen het vakgebied van jouw expertise.

• Resultaat: Pedagogisch Didactisch Getuigschrift

Heb je vragen?

Stel je vraag aan het bureau Opleidingsadvies & Toelating door een e-mail te sturen naar toelating.hogeschool.wageningen@aeres.nl.