Studenten volgen les in klas 2

Docent en kennismanager Groene sector (instroom met groen hbo)

Informatie werkplekleren in het eerste studiejaar

Vanaf het begin van je studie heb je een werkplek nodig in het groene (v)mbo. Het kan zijn dat je al werkzaam bent in deze omgeving, maar het is ook mogelijk om stage te lopen (ten minste 1 dag per week). Je hebt deze plek nodig om te oefenen en te leren in een zo authentiek mogelijke beroepscontext.

Op zoek naar een werkplek

Om in september te kunnen starten met werkplekleren dien je voor de start van de opleiding een geschikte werkplek te hebben geregeld op een groene vmbo- of mbo-school. We adviseren zo vroeg mogelijk te starten met het zoeken van een geschikte werkplek. Probeer in ieder geval de werkplek voor de zomervakantie geregeld te hebben. Tijdens de zomervakantie wordt er meestal niet gewerkt op de scholen. We adviseren je te starten met je stage als de activiteiten op je werkplek starten, zodat je mee kunt doen met introductieactiviteiten met het team en de leerlingen.

Op je werkplek moet je de volgende werkzaamheden kunnen uitvoeren:

• Semester 1: geven van praktijk- en theorielessen, deelnemen aan alle docentactiviteiten (denk aan: voorlichtingsdagen, excursies, vergaderingen etc.).
  • Semester 2: zie taken semester 1, rol van mentor (mee lopen met mentor), begeleiden van kleinere leergroepen en individuele leerlingen (mentor), ontwerpen van lesmateriaal.
  • Semester 3: zie taken semester 1, taken passend bij nog af te ronden opdrachten binnen de opleiding.

Opleidingsscholen; Groen Consortium, SO-I-Go en DOinG

Aeres Hogeschool Wageningen werkt bij het opleiden van studenten samen met een diverse scholen met groene onderwijsafdelingen. Deze scholen zijn onderdeel van de samenwerkingsverbanden: Groen ConsortiumSo-I-Go (Samen opleiden in Groen Onderwijs) en DOinG (Docenten opleiden in Groen). Op deze scholen kennen ze het curriculum van AHW goed, weten ze wat de eisen zijn en is de begeleiding gewaarborgd.

De Groen Consortium scholen zijn: Aeres (v)mbo, Vonk (v)mbo, Zone.college, Terra, Curio en Lentiz.
De So-I-GO scholen zijn: de (v)mbo-scholen van YUVERTA in Aalsmeer (mbo), Alphen a/d Rijn (vo), Amersfoort (vo), Amsterdam-oost (vo), Amsterdam-west (vo), Boskoop (vo), Dordrecht (mbo), Gouda (vo), Houten (vo en mbo), Madestein Den Haag (vo), Montfoort (vo), Naarden (vo), Oegstgeest (vo), Utrecht (vo) en Westvliet Den Haag (vo).
De DOinG scholen zijn:- vmbo’s Den Bosch, Eindhoven, Heerlen, Kesteren, Nijmegen en Roermond. mbo’s Geldermalsen, Nijmegen, Tilburg, Velp, Boxtel, Den Bosch, Heerlen en Roermond

Naast werkplekbegeleiders en schoolopleiders heeft AHW op alle scholen een instituutsopleider vanuit de hogeschool. Wil je de naam van de instituutsopleider weten, of contactgegevens van een van deze scholen, mail dan naar wpl.hogeschool.wageningen@aeres.nl.

Op gesprek

Als je op gesprek gaat bij een potentiële werkplekbieder kun je onderstaande introductiebrief en brochures geven. Hierin staat algemene informatie over werkplekleren (brochure werkplekleren) en informatie over het curriculum (informatiedocument werkplekleren).

Als je een werkplek hebt gevonden, vul je een digitale werkplekregistratie in met alle gegevens en afspraken tussen jou en je werkplekbieder. Meer informatie over de werkplekregistratie en krijg je bij aanvang van het studiejaar.

Vragen?

Heb je vragen over werkplekleren? Dan kun je contact opnemen met het werkplekbureau: Thany Ricardo of Anouk Robbers, wpl.hogeschool.wageningen@aeres.nl