hbo studie Varkens en pluimveehouderij Aeres Hogeschool Dronten

‘‘Mijn hart ligt echt bij pluimvee. Na mijn mbo-opleiding Pluimveehouderij bij Aeres Barneveld wilde ik mij nog meer verdiepen in de pluimveesector en koos ik voor een hbo-vervolgstudie. In het eerste jaar van de studie Varkens- en Pluimveehouderij leg je een goede basis en werk je je doorstroomvakken als wiskunde en scheikunde bij. Vanaf het tweede studiejaar krijg je vakken als veevoeding, huisvesting en ondernemersrecht.

De agrarische sector is een ontzettend leuke sector om in te werken, omdat de sector heel innoverend is. Ook met de huidige problemen zullen er oplossingen vanuit de sector voorgedragen worden. Het werken met dieren maakt het uitdagend, geen dag is hetzelfde. Dat maakt de sector ontzettend interessant om straks in te gaan werken. Na mijn studie zou ik graag verder gaan in de pluimveehouderij waar mijn passie ligt. Doordat onze klas van varkens en pluimvee klein is, ga je gemakkelijk met elkaar in gesprek over onderwerpen die er spelen. Super interessant, omdat ik deze stof direct op mijn leerbedrijf kan toepassen!

“Van alle kennis die je tijdens deze studie opdoet, heb je je hele leven profijt!”

Bas Mellema, derdejaars student Varkens- en Pluimveehouderij

bas mellema student

Het mooie van deze studie is dat je internationale ervaring kunt opdoen. Ik ga tien weken naar Canada om stage te lopen op een vermeerderingsbedrijf voor vleeskuikens. In het eerste jaar heb ik stagegelopen bij een Nederlands vermeerderingsbedrijf. Daar heb ik heel veel geleerd over de moederdieren, ei-kwaliteit en eendagskuikens. Nu ben ik heel benieuwd hoe het op een dergelijk bedrijf in Noord-Amerika er aan toegaat.

Het verschil tussen Canada en Nederland is niet heel groot. De agrarische sector is net als Nederland erg modern, alleen is alles in Canada vele malen groter omdat daar de ruimte is. Ik heb ontzettend veel kunnen leren van de familie waar ik stage liep over ondernemerschap, het supply management van Canada en het management op de boerderij. Naast het werken op de boerderij heb ik onder andere Niagara watervallen bezocht, een ontzettend mooie ervaring die je nooit meer afgepakt wordt.’’

Bas Mellema, derdejaars student Varkens- en Pluimveehouderij