Student akkerbouw met sla plantjes buiten aeres hogeschool dronten

Verdieping van tuin- en akkerbouw kennis & groot netwerk

Vanaf de lagere school heb ik eigenlijk altijd een vrij praktische route gevolgd. Ik begon op het VMBO-tl (kader) en ben daarna meteen doorgestroomd naar de mbo-opleiding Technicus Engineering op niveau 4, een opleiding van vier jaar. Maar hoe verder ik kwam, hoe duidelijker het voor me werd dat mijn toekomst toch vooral op de boerderij thuis ligt.

Toen ik twintig was, besloot ik daarom naar Dronten te gaan. Ik wil later het bedrijf thuis overnemen en had al veel praktijkervaring, maar ik miste soms de verdieping en vooral een diploma dat aansloot bij de landbouw. Dat is belangrijk voor banken, subsidies en pacht, dus ik wist dat ik daarin stappen moest zetten. Daarnaast gaan er vanuit mijn regio, West-Brabant en Zeeland, best veel mensen naar Dronten, en zij raadden het me ook aan. Op kamers gaan, nieuwe mensen leren kennen, mijn netwerk verbreden – dat trok me allemaal enorm. 

Meer diepgang met een Ad

Ik koos voor de opleiding Tuin- en Akkerbouw en Ondernemerschap (Ad). Thuis hebben we een akkerbouwbedrijf, dus het was eigenlijk een logische stap om daar meer over te willen leren. Eerlijk gezegd was ik nooit iemand die leren leuk vond. School was niet echt mijn ding. Maar in Dronten veranderde dat. Doordat ik eindelijk vakken kreeg die ik écht interessant vond, werd leren veel minder vervelend. Ik ontdekte hoe ik het beste kon studeren en merkte dat kennis opdoen veel makkelijker gaat als het onderwerp je raakt. Daardoor groeide ik uit tot iemand met meer zelfvertrouwen, iemand die met overtuiging over het vak en het bedrijf kan praten.

“Doordat ik nu veel meer kennis heb dan voorheen, voel ik me een stuk beter  voorbereid op de toekomst op het bedrijf.”

Xam Hage, Alumni Tuin- en Akkerbouw en Ondernemerschap

agrarisch ondernemerschap tuinbouw en akkerbouw xam hage

Tijdens de studie heb ik veel geleerd over teelt, ondernemerschap en de sector. Achteraf gezien had ik vooral graag meer praktijk gehad – meer veldbezoeken tijdens het groeiseizoen bijvoorbeeld. En sommige theorievakken hadden van mij wel wat actiever of interactiever mogen zijn. Het meest heb ik geleerd door de theorie toe te passen op onze eigen boerderij. Daardoor kreeg ik veel meer inzicht in teelt en bedrijfsvoering. Ik leerde beter plannen, verantwoordelijkheid nemen en met meer zekerheid keuzes maken als ondernemer. Het HOSO-assessment* vond ik trouwens het meest leerzaam: pittig, maar ontzettend waardevol door wat ik leerde over financiën en ondernemerschap.

Trots

Bij USRA zat ik bij het dispuut AVUS, waarmee we ieder jaar een groot tentfeest organiseren. Afgelopen jaar was ik zelfs voorzitter, wat superleuk en leerzaam was. Maar de grootste stap was toch wel dat ik samen met mijn vader in de VOF ben gegaan. Dat voelde als een echte mijlpaal. Doordat ik nu veel meer kennis heb dan voorheen, voel ik me een stuk beter voorbereid op de toekomst op het bedrijf.
En als ik nog één ding mag meegeven aan toekomstige studenten: ga op kamers en sluit je aan bij USRA. Je leert op school de theorie, maar een groot netwerk door het hele land is minstens zo belangrijk. Tijdens het teeltseizoen heb ik nog elke week contact met oud-huisgenoten en vrienden uit alle hoeken van Nederland. Die mensen heb ik vooral via USRA leren kennen, en ik ben superblij dat ik die stap heb gezet.

Xam Hage, Alumni Tuin- en Akkerbouw en Ondernemerschap

 

* Een HOSO-assessment is een financieel verslag waar je meer de diepgang achter de cijfers van een jaarverslag gaat uitzoeken. Dit doe je over de cijfers van je thuis- of stagebedrijf.