koeien in melkveestal aeres farms aeres hogeschool dronten

‘‘Mijn ouders hebben geen melkveebedrijf wat ik later zou kunnen overnemen. Toch blijft dit wel mijn grootste droom! Omdat ik het liefst op een melkveebedrijf wil werken en op zoek was naar een vervolgstudie waar ik mijn kennis op het gebied van de melkveehouderij kan verdiepen, kwam ik bij de tweejarige Associate degree Agrarisch Ondernemerschap Dier- en Veehouderij uit. Met een Ad-diploma op zak heb je bovendien meer te bieden wanneer je herdmanager of bedrijfsleider wil worden dan met een mbo-diploma.

“Op zoek naar een eigen melkveebedrijf.”

Jort Koopman, tweedejaars student Ad Agrarisch Ondernemerschap Dier- en Veehouderij

Jort Koopman student

Het leukste van deze studie vind ik de praktijkgerichte lessen zoals fokkerij, voeding, diergezondheid, bodemkunde en grasland/maïssignalen. Tijdens deze lessen worden ook echt praktijkvragen gesteld door medestudenten die thuis een melkveebedrijf hebben. Daarnaast vind ik het vak bedrijfseconomie heel interessant. Ondanks dat het best pittig is, helpt het erg dat de docenten uit de praktijk komen. De lessen zijn ook erg interactief: de studenten die thuis een melkveebedrijf hebben brengen de nodige onderwerpen ter discussie. Zo kun je theorie en praktijk direct aan elkaar koppelen: erg leerzaam!

Tijdens de tweejarige studie staat er ook in totaal 19 weken stage van één dag in de week op het programma. Deze heb ik gedaan bij een melkveebedrijf met 200 melkkoeien. Onze stageopdracht was gericht op het signaleren van verbeterpunten voor de onderneming. Tijdens mijn stage zijn we aan de slag gegaan met punten als huisvesting en koesignalen. Ook heeft de veehouder geïnvesteerd in diepstrooiselboxen om het ligcomfort te verbeteren. Tijdens de studie krijg je diverse modules waarmee je de basis legt om later als ondernemer of leiddinggevende aan het werk te gaan. Het is mooi om te zien dat iedere jonge ondernemer een ander doel heeft: de een wil met het bedrijf groeien, terwijl de ander juist kiest voor continuïteit. Ook krijg je inzicht in de mogelijke kansen en bedreigingen ten aanzien van ondernemen. Super leerzaam! .’’