Jim van Zaanen over zijn route naar het onderwijs, zijn opleiding bij Aeres Hogeschool Wageningen en waarom hij zijn leerlingen steeds uitdaagt.
Ik blijf in het onderwijs, omdat je écht iets kunt betekenen
Van ondernemer naar docent
Jim van Zaanen is docent Dienstverlening en Producten op een middelbare school in Almere. Zijn weg naar het onderwijs verliep via een eigen bedrijf waarmee hij innovatie in educatie stimuleerde bij bibliotheken, scholen en culturele instellingen. Toen zijn klanten noodgedwongen de deuren sloten, besloot hij de stap naar het onderwijs echt te maken. Een logische keuze, want die wereld kende hij al goed.
“Het voelde meteen goed. Ik blijf in het onderwijs, omdat je écht iets kunt betekenen voor leerlingen,” vertelt Jim. “Vooral bij ons, in een wijk met veel uitdagingen. Leerlingen komen hier niet voor de lesstof – ze komen voor jou. De relatie met hen maakt het werk zo waardevol.” Ook de samenwerking met collega’s ervaart hij als positief. “We hebben een fijne vakgroep, dat helpt enorm.”
. Omdat ik al veel had gedaan in mijn bedrijf, kon ik dat goed inzetten tijdens de opleiding. Het was goed te doen en tegelijkertijd inspirerend.
<br>
Jim volgde zijn opleiding tot docent aan Aeres Hogeschool Wageningen. “Ik kijk met veel plezier terug op die woensdagen. De studiegroep waarin ik zat was ontzettend leuk – met een paar heb ik nog steeds contact.” De opleiding sloot goed aan op zijn werkervaring en bood de ruimte om praktijkgericht te leren. “Dat vond ik prettig. Omdat ik al veel had gedaan in mijn bedrijf, kon ik dat goed inzetten tijdens de opleiding. Het was goed te doen en tegelijkertijd inspirerend.”
Leerlingen uitdagen binnen hun eigen kaders
Wat Jim het leukste vindt aan zijn werk, is het uitdagen van leerlingen om nét dat stapje verder te zetten. “Maar wel op een manier die past bij onze doelgroep. Binnen duidelijke kaders bied ik vrijheid.” Dat doet hij bijvoorbeeld in het robotica-keuzevak dat hij geeft. “Leerlingen werken daar aan een grote eindopdracht: het bouwen van een fabrieksdistributiesysteem. Voor veel leerlingen was dat te overweldigend. Dus heb ik de opdracht opgeknipt in kleine, behapbare stappen en inzichtelijk gemaakt met de online tool Trello. Zo konden ze precies zien wat ze moesten doen. Ik heb er gamification-elementen aan toegevoegd, zodat het hen motiveerde om verder te komen. Mijn eindopdracht tijdens de opleiding ging ook over deze aanpak.”
"Gewoon doen"
Wil jij ook impact maken in het onderwijs? Dan is de opleiding Docent en kennismanager Dienstverlening en Producten zeker het overwegen waard! Jim: “Gewoon doen. Je kunt er veel kanten mee op, en het biedt de kans om echt een stukje van jezelf in je lessen te leggen.”