Deze scholing is interessant voor: boeren; adviseurs; wetenschappers; voorlichters; beleidsmedewerkers, herenboeren, nieuwe telers etc. die bij willen dragen aan de ‘empowerment’ van de praktijkkennis van actoren in bestaande innovatietransitie ‘niches’ ten behoeve van een duurzame samenleving en landbouw in het bijzonder.
Inhoud
Blended kennisontwikkeling-groep werkend vanuit een eigen/authentiek transitiepraktijk issue. Centraal staat: gebruik maken van praktijkkennis in innovaties en kennisnetwerken als basis voor voortschrijdend kennis in duurzame landbouwtransities te ontwikkelen.Aan bod komen o.a.:
- Multi-stakeholder samenwerking: je bewegen binnen de grenspraktijken van praktijk, onderwijs en onderzoek en transitieprocessen (door lector N. van den Berg: grenspraktijken)
- Samen kennis ontwikkelen in dialoog: ‘constructieve acties’ in een goede kennisdialoog/kennisontwikkeling-gesprekken. (door prof./lector F. de Jong: responsief leren als kennis constructie)
- Transitie-lab gereedschappen: ‘Waarom doen we niet wat we zouden willen’ (praktijk observeren/interviewen; Activiteit-analyse: constructieve fricties en emotie als springplanken voor innovatie en transities; transitie-leercirkel, transitie processen; guerrilla-praktijkprobleemonderzoek (dr. P. Seuneke/prof. lector F. De Jong)
- Faciliteren en gesprekstechniek/houding van multi-actor kennis-praktijk groepen in hun transitiekennisontwikkeling. [plg-ervaringen] ( R. van Dinteren)
Begeleiding
De begeleiding bestaat uit Individuele (online) begeleiding in het opstellen van het ‘base-line’ zelf-assessment; het neerschrijven van het initiële idee van de deelnemer over hoe de kennisontwikkeling ter bevordering van transitieproblematiek op het (boeren)erf te ondersteunen en de identiteit, rol en handelen als facilitator daarin.
Toetsing
De toetsing bestaat uit:
- Een ‘base-line’ zelf-assessment vindt plaats bij aanvang van het leertraject door het neerschrijven van het initiële idee van de deelnemer over hoe de kennisontwikkeling ter bevordering van transitieproblematiek op het (boeren)erf te ondersteunen en de identiteit, rol en handelen als facilitator daarin. Dit met een explicitering van zijn/haar nieuwsgierigheid, vraag, stelling, uitdaging etc. (max 500 woorden, 1A4)
- Zelf-constructie assessment. Gedurende het leertraject 4x een bijstelling van het eigen initiële idee bij het einde maar vóór het beging van elke module in het leertraject.
- Zelf-assessment met 360-peerfeedback op zijn haar visiebeschrijving zijn/haar persoon als facilitator, rol en handelen als facilitator van de kennisontwikkeling in co-creatie op en met het boerenerf in de context van transitieproblematiek. (max 1000 woorden ). Aangevuld met een vergelijking van zijn/haar eindvisie en zijn/haar initiële idee of er verdiepende of veranderde kijk is ontstaan tijdens het leertraject met aanduiding van een critical ‘moment’ in het leertraject (max 500 woorden).
Resultaat
Leeropbrengsten:
- Kennis in transitie grenspraktijken en vaardigheid in ‘grenzen’-openen
- Inzicht in en vaardigheid in ‘constructieve kennisdialoog’; principes en stappen voor het ontwikkelen van samen kennis te ontwikkelen;
- Gebruik van ‘tools’ voor transitie-labs: praktijkprobleem- en frictie-analyses; multi-stakeholder dialoog, praktijk-onderwijs-onderzoek partnerschap.
Je hebt ervaring in ‘collectieve’ kennisontwikkeling en kennis opgedaan met betrekking tot het faciliteren van gebruik maken van de (ervarings)kennis op het (boeren)erf en vandaaruit in co-creatie te werken aan transitieproblematieken. Bovenal heb je vanuit een collectieve visieontwikkeling een eigen onderbouwde visie ontwikkeld over zijn identiteit, rol en handelen als facilitator.