AHWpro Responsief Leiderschap

Incompany
Andere locatie
Meerdere dagen

In een snel veranderende wereld veranderen ook onze organisaties mee. De recente corona crisis heeft dat wel aangetoond, we zijn massaal over gegaan op een andere wijze van werken en dat zorgt er ook voor dat er behoefte is aan ander leiderschap. De roep om wendbaar werken en klaar te zijn voor de toekomst is er vanuit het onderwijs en het bedrijfsleven. De vragen vanuit het werkveld komen de school binnen en daar dienen docenten en leidinggevenden (teamleiders en directie) op in te spelen. Dat vraagt om een voortdurende reflectie op eigen handelen en aansturing zowel van docenten als leidinggevenden.

Responsief leiderschap

Responsief leiderschap staat voor een leidinggevende die in staat is om bewegingen in de buitenwereld te vertalen naar de school, het onderwijs en de docenten. Het is echter wel meer dan dat want het vraagt ook van de leidinggevende een andere mindset en het vermogen om de ontwikkelingen buiten te koppelen aan de talenten en kwaliteiten van medewerkers. De responsieve leidinggevende is de spil tussen onderwijs en bedrijfsleven. Zij vertaalt de ontwikkelingen naar onderwijs en kwaliteiten van het team. En belangrijker nog deze leidinggevende doet dat niet alleen maar faciliteert zijn team om hetzelfde te doen. Vragen op te halen en beter samen te werken. Responsief leiderschap heeft overlap met gespreid leiderschap en leent zich uitstekend om zelfsturende teams mogelijk te maken.

Vragen waarmee scholen of instellingen kunnen zitten waar responsief leiderschap een antwoord op kan zijn, zijn de volgende:

Vragen waarmee je deze opleiding in kan gaan

• Hoe kunnen wij onze onderwijsinstelling meer onderdeel laten zijn van regionale ontwikkeling?
  • Hoe kunnen we beter inspelen op de technologische ontwikkelingen van het werkveld en dit vertalen in het onderwijs?
  • Hoe kunnen we gebruik maken van de aanwezige talenten en kwaliteiten van medewerkers?
  • Wat heb ik zelf nodig om beter aan te sluiten bij mijn onderwijsteams?
  • Hoe kan ik als leidinggevende leiding geven aan de vertaling van de visie op onderwijs in mijn team (binnen en buiten de school)
  • Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn team pro-actief in de leerstand komt?

Doelen

• Werken aan innovatieve leeroplossingen voor de eigen school
  • Responsief leiderschap/reflectief leiderschap ontwikkelen
  • Netwerkontwikkeling (binnen en buiten de school

Voor wie

Teamleiders, afdelingsleiders, opleidingsmanagers uit het VO, MBO en HBO.

Studiebelasting

Het programma beslaat 5 maanden en er zijn vier 24-uurs sessies. Drie in de eerste 2 maanden en een afsluitende 24 uurs bijeenkomst. Tussendoor vinden er 5 actieleerbijeenkomsten plaats. Dit zijn leergroepen waarin er actief gewerkt wordt aan de verbetering van de eigen praktijk.

De 24-uurs sessie start om 15.00 uur tot de volgende dag 15.00 uur. Deze vorm is gekozen omdat er in de 24-uurs sessie tijd en ruimte is om samen met de groep te werken aan persoonlijke ontwikkeling.

Investering

€2950,00 per deelnemer (dit is exclusief de verblijfskosten voor de 24-uurs sessies). Over de opleiding hoeft geen btw betaald te worden.

Vorm

Blended, een mix van online en face-to-face.

Uitsluitend incompany

Deze leergang wordt uitsluitend incompany aangeboden. Neem voor vragen of voor aanmelding contact op met Aeres Pro via info.nascholingen.hogeschool@aeres.nl.

Opleidingstraject: responsief leiderschap

Vanuit onderzoek uitgevoerd door NRO en een consortium van deelnemende onderwijsinstellingen naar responsief leiderschap en de rol daarvan bij diverse scholen was de tevredenheid heel groot. Doordat mensen echt anders in hun werk zijn gaan staan werd het makkelijker om de vertaalslag van werkveld naar school en vice versa te maken. Een deel daarvan heeft direct te maken met de inrichting van het opleidingstraject waarin het reflecteren op eigen handelen centraal staat en het zelf actief werken aan de eigen schoolontwikkeling tijdens het traject.

Talent voor groei

Resultaten aan het einde van de opleiding

Heb je als leidinggevende de opleiding gevolgd dan heb je de volgende resultaten bereikt:

• Samen met je team gewerkt aan innovatieve leeroplossingen
  • Inzicht gekregen in eigen mogelijkheden (blokkades en leerkansen)
  • Kun je ontdekken wat je nodig hebt om sturing te geven aan het leren van anderen
  • Heb je inzicht gekregen in je positie als middenmanager en je mogelijkheden om zowel naar medewerkers als naar het strategisch niveau je invloed te vergroten
  • Heb je een netwerk opgebouwd met andere deelnemers en samen geleerd en kennis gecreëerd.

AHpro - Hogeschool voor professionals

Door jarenlange ervaring vanuit onze drie hogeschoolfaculteiten hebben wij veel kennis en kunde van de agrarische en educatieve (hoger onderwijs) sector. Met elkaar hebben wij de krachten gebundeld binnen AHpro, zodat wij jou tijdens jouw loopbaan optimaal kunnen ondersteunen.

AHpro biedt (online) cursussen, trainingen en coaching aan, online en fysiek. Zo helpen wij jou te ontwikkelen op een manier die bij je past. Maatwerk en incompany is uiteraard ook mogelijk. Bekijk ons aanbod en kies jouw ontwikkeling vandaag nog!