Responsief leiderschap staat voor een leidinggevende die in staat is om bewegingen in de buitenwereld te vertalen naar de school, het onderwijs en de docenten. Het is echter wel meer dan dat want het vraagt ook van de leidinggevende een andere mindset en het vermogen om de ontwikkelingen buiten te koppelen aan de talenten en kwaliteiten van medewerkers. De responsieve leidinggevende is de spil tussen onderwijs en bedrijfsleven. Zij vertaalt de ontwikkelingen naar onderwijs en kwaliteiten van het team. En belangrijker nog deze leidinggevende doet dat niet alleen maar faciliteert zijn team om hetzelfde te doen. Vragen op te halen en beter samen te werken. Responsief leiderschap heeft overlap met gespreid leiderschap en leent zich uitstekend om zelfsturende teams mogelijk te maken.
Vragen waarmee scholen of instellingen kunnen zitten waar responsief leiderschap een antwoord op kan zijn, zijn de volgende:
Vragen waarmee je deze opleiding in kan gaan
- Hoe kunnen wij onze onderwijsinstelling meer onderdeel laten zijn van regionale ontwikkeling?
- Hoe kunnen we beter inspelen op de technologische ontwikkelingen van het werkveld en dit vertalen in het onderwijs?
- Hoe kunnen we gebruik maken van de aanwezige talenten en kwaliteiten van medewerkers?
- Wat heb ik zelf nodig om beter aan te sluiten bij mijn onderwijsteams?
- Hoe kan ik als leidinggevende leiding geven aan de vertaling van de visie op onderwijs in mijn team (binnen en buiten de school)
- Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn team pro-actief in de leerstand komt?
Doelen
- Werken aan innovatieve leeroplossingen voor de eigen school
- Responsief leiderschap/reflectief leiderschap ontwikkelen
- Netwerkontwikkeling (binnen en buiten de school