Cookies op www.aereshogeschool.nl
Aeres gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
In een snel veranderende wereld veranderen ook onze organisaties mee. De recente corona crisis heeft dat wel aangetoond, we zijn massaal over gegaan op een andere wijze van werken en dat zorgt er ook voor dat er behoefte is aan ander leiderschap. De roep om wendbaar werken en klaar te zijn voor de toekomst is er vanuit het onderwijs en het bedrijfsleven. De vragen vanuit het werkveld komen de school binnen en daar dienen docenten en leidinggevenden (teamleiders en directie) op in te spelen. Dat vraagt om een voortdurende reflectie op eigen handelen en aansturing zowel van docenten als leidinggevenden.
Responsief leiderschap staat voor een leidinggevende die in staat is om bewegingen in de buitenwereld te vertalen naar de school, het onderwijs en de docenten. Het is echter wel meer dan dat want het vraagt ook van de leidinggevende een andere mindset en het vermogen om de ontwikkelingen buiten te koppelen aan de talenten en kwaliteiten van medewerkers. De responsieve leidinggevende is de spil tussen onderwijs en bedrijfsleven. Zij vertaalt de ontwikkelingen naar onderwijs en kwaliteiten van het team. En belangrijker nog deze leidinggevende doet dat niet alleen maar faciliteert zijn team om hetzelfde te doen. Vragen op te halen en beter samen te werken. Responsief leiderschap heeft overlap met gespreid leiderschap en leent zich uitstekend om zelfsturende teams mogelijk te maken.
Vragen waarmee scholen of instellingen kunnen zitten waar responsief leiderschap een antwoord op kan zijn, zijn de volgende:
Vanuit onderzoek uitgevoerd door NRO en een consortium van deelnemende onderwijsinstellingen naar responsief leiderschap en de rol daarvan bij diverse scholen was de tevredenheid heel groot. Doordat mensen echt anders in hun werk zijn gaan staan werd het makkelijker om de vertaalslag van werkveld naar school en vice versa te maken. Een deel daarvan heeft direct te maken met de inrichting van het opleidingstraject waarin het reflecteren op eigen handelen centraal staat en het zelf actief werken aan de eigen schoolontwikkeling tijdens het traject.
Heb je als leidinggevende de opleiding gevolgd dan heb je de volgende resultaten bereikt: