AHWpro Gastdocent in onderwijs en bedrijfsleven

Professionele LeerGemeenschappen: leergroepen voor docenten

Ik zoek
Cursus
Wageningen
Meerdere dagen

In het onderwijs wordt steeds vaker gebruik gemaakt van een professionele leergemeenschap: het samen delen, onderzoeken en verbeteren van de praktijk van leerkrachten en schoolleiding, om zo het onderwijs aan de leerlingen verder te verbeteren. AHpro heeft een begeleidingstraject ontwikkeld waarbij jouw team wordt ondersteund om te komen tot een professionele leergemeenschap.

Professionele LeerGemeenschappen: leergroepen voor docenten “leren van en met elkaar voor onderwijsverbetering”

Een deelnemer zegt: “We hebben samen kunnen werken, oefenen, en het daarna in de praktijk kunnen brengen. We hebben als collega’s elkaar feedback kunnen geven en ontvangen. Voor mij is het echt zinvol werken en plezier met vakgenoten hebben. Daarnaast hebben wij als school nieuwe methodieken leren gebruiken en het er samen over kunnen hebben.”

Leren door ervaringen: inhoud van de PLG

Op basis van vijf jaar praktijkervaring en –onderzoek weten we hoe PLG’s het meest effectief zijn en hoe je dat in je eigen werkomgeving het beste faciliteert. Ook gaan we in op wat het je kan opleveren in het werken met leerlingen, studenten en collega’s. Onze ervaringen laten zien dat samen leren plezier, diepgang en effect heeft en geeft.

Voor wie?

Dit begeleidingstraject is bedoeld voor teams van docenten die coaching en begeleiding zoeken bij een traject ter verbetering van het onderwijs, bijvoorbeeld op het gebied van ICT en leren; didactisch coachen of coachend meesterschap.

Het traject

Dit begeleidingstraject bestaat uit vier tot tien bijeenkomsten waarbij er samen geprofessionaliseerd wordt. De resultaten worden in de slotbijeenkomst gepresenteerd. De eerste bijeenkomst is altijd live, werkbijeenkomsten tussendoor kunnen online plaatsvinden.

Praktische informatie en offerte opvragen

Tijdsinvestering

Het begeleidingstraject  PLG bestaat uit vier tot tien bijeenkomsten. In het totaal zal de begeleider ongeveer 60 uur aan jou en je opgave besteden.

Kosten

Het starten van een PLG gebeurt op verzoek van de school of het team en is dus meestal incompany. Een facilitator van Aeres Hogeschool wordt betaald voor de begeleiding en de inhoudelijke expertise. Het uurtarief dat we hanteren is € 125,00  exclusief reiskosten. Een groep bestaat uit maximaal 12 mensen.

De opleiding vindt plaats op locatie, in Wageningen en/of online.

Coronamaatregelen

Ook wij spelen in op de veranderende wereld in onze vormen van lesgeven. We passen de vorm aan wat er op dat moment mogelijk is.

AHpro - Hogeschool voor professionals

Door jarenlange ervaring vanuit onze drie hogeschoolfaculteiten hebben wij veel kennis en kunde van de agrarische en educatieve (hoger onderwijs) sector. Met elkaar hebben wij de krachten gebundeld binnen AHpro, zodat wij jou tijdens jouw loopbaan optimaal kunnen ondersteunen.

AHpro biedt (online) cursussen, trainingen en coaching aan, online en fysiek. Zo helpen wij jou te ontwikkelen op een manier die bij je past. Maatwerk en incompany is uiteraard ook mogelijk. Bekijk ons aanbod en kies jouw ontwikkeling vandaag nog!