Minor Intercultural Communication

Wageningen
Incompany
Meerdere dagen

Werk jij in internationale projecten of multiculturele groepen? In onze minor Interculturele Communicatie leer je naar jezelf en je eigen cultuur te kijken. Vandaaruit kun je andere mensen en organisaties vanuit hun cultuur leren begrijpen om tot een vruchtbare samenwerking te komen. (Let op: voertaal is Engels!)

Waarom deze minor?

We leven in een tijd van toenemende mondialisering, migratie en verstedelijking. Onze samenleving wordt gekenmerkt door een groeiende diversiteit in een sociale en professionele context. Dit biedt kansen, maar kan ook leiden tot angst, misverstanden en xenofobie. Hoe ga jij om met deze aspecten van het moderne leven? Kun jij deze aspecten gebruiken om kansen te identificeren zonder blind te zijn voor bedreigingen?

In deze minor leer je een proactieve en zelfreflecterende rol aan te nemen en professionele relaties te ontwikkelen in een internationale of multiculturele context, in je professionele carrière in binnen- en buitenland.

In company

We bieden deze minor ook in company aan.

• Datum: De minor start in februari
  • Locatie: Aeres Hogeschool Wageningen
  • Taal: De voertaal is standaard Engels, of Nederlands bij voldoende groepsgrootte en in-company (indien gewenst)
  • Credits: 15 EC
  • Toelatingseisen:
    • Een Europees B2-niveau in het Engels wordt sterk aanbevolen.
    • De minor is toegankelijk voor alle studenten van een Nederlandse universiteit of hogeschool met een propedeuse.
    • Externe studenten hebben bevestiging nodig van hun eigen universiteit, hogeschool of werkgever voordat ze zich kunnen inschrijven.
  • Kosten:
    • Geen kosten voor studenten die zich inschrijven in de minor
    • Voor niet-studenten: € 2.380 voor alleen het eerste deel, € 2.975 voor deel 1 en 2

Inhoud

Je bestudeert de praktijk en theorie van cultureel bewustzijn, groepsverschillen en overeenkomsten en past dit bewustzijn toe in interculturele communicatie tussen mensen met verschillende achtergronden. Door deze minor succesvol af te ronden, verwerf je de volgende inzichten en competenties:

• bewustzijn van je eigen culturele voorkeuren en vooroordelen;
  • analyse van culturele verschillen en overeenkomsten in internationale en/of multiculturele doelgroepen;
  • succesvol en effectief presteren op nationaal en internationaal niveau in zowel studie als beroep.

Dit omvat het ontwikkelen van een onderbouwd handelingsrepertoire (?) en het verwerven van betrokkenheid bij relevante belanghebbenden. Het programma is gebaseerd op huidige inzichten en ontwikkelingen en koppelt fundamentele kennis van modellen en theorieën aan relevant onderzoek en effectief gedrag in de praktijk.

Opbouw

Deel 1: Theorieonderzoek en lessen

• Zes studiebijeenkomsten met lezingen, workshops en gastcolleges
  • Beoordeling: essay en theoretisch examen

Deel 2: Onderzoek op de (stage) werkplek

• Praktisch onderzoek op de (stage) werkplek (12 weken). Tijdens deze periode zullen de studenten online contact hebben met hun coach

Beoordeling

De beoordeling bestaat uit vier verplichte onderdelen: een theorie-examen, een essay over een actueel onderwerp, een adviesrapport op basis van een onderzoek op de stage-of werkplek en een presentatie.

Cover Minor Intercultural Communication
Minor Intercultural Communication

AHpro - Hogeschool voor professionals

Door jarenlange ervaring vanuit onze drie hogeschoolfaculteiten hebben wij veel kennis en kunde van de agrarische en educatieve (hoger onderwijs) sector. Met elkaar hebben wij de krachten gebundeld binnen AHpro, zodat wij jou tijdens jouw loopbaan optimaal kunnen ondersteunen.

AHpro biedt (online) cursussen, trainingen en coaching aan, online en fysiek. Zo helpen wij jou te ontwikkelen op een manier die bij je past. Maatwerk en incompany is uiteraard ook mogelijk. Bekijk ons aanbod en kies jouw ontwikkeling vandaag nog!