AHWpro Gastdocent in onderwijs en bedrijfsleven

Gastdocent in onderwijs en bedrijfsleven

Ik zoek
Cursus
Wageningen
Duur
Meerdere dagen

Met deze voorbereidende module kun je direct al aan de slag als gastdocent. We leren je een praktische instructie te geven binnen het onderwijs of aan medewerkers binnen het bedrijfsleven. Je krijgt de didactische en pedagogische/coachende basis aangereikt voor het geven van deze praktische instructie. In deze gastdocentschapsmodule leer je hoe je jouw vak kunt vertalen naar onderwijs op (v)mbo niveau. De kern van het programma ligt op een (v)mbo-school of binnen een bedrijf binnen de groene of consumptieve techniek sector of sluit aan bij het diensten & producten profiel binnen het VMBO.

Voor wie?

Deze nascholing is interessant voor iedereen die gastlessen wil verzorgen vanuit zijn/haar eigen vak (dus beroepsgericht) binnen het (V)MBO of bedrijfsopleidingen.

Inhoud

Het scholingstraject bestaat uit het verzorgen praktische leersituatie in beroepsgericht vak , denk hierin bijvoorbeeld aan hoe je een dier verzorgt, hoe je een tafel dekt of hoe je werkt met een 3D-printer.  In deze gastdocentschapsmodule leer je hoe je jouw vak kunt vertalen naar onderwijs op (v)mbo niveau, maar ook hoe je jouw vakkennis kan overdragen aan medewerkers binnen een bedrijf. Een deel van de opdrachten van het programma voor het gastdocentschap wordt uitgevoerd op een werkplek op een (v)mbo-school of binnen een bedrijf.

Begeleiding

De ondersteuning bestaat uit (online) coaching om theorie met praktijk te verbinden. Dit kan bestaan uit individuele (online) gesprekken met je begeleider, maar ook middels groepsdiscussies en (praktijk en/of reflectie) opdrachten.

Toetsing

Het scholingstraject heeft 1 toetsmoment:  een ontwikkelingsgericht assessment.

Resultaat

In deze gastdocentschapsmodule leer je hoe je jouw vak kunt vertalen naar onderwijs op (v)mbo niveau. De kern van de programma ligt binnen je werkplek op een groene (v)mbo-school. Je maakt kennis met alle facetten van het gastdocentschap en het geven van een praktische instructie staat hierin centraal. Als onderdeel van het programma vindt 1 lesbeoordeling plaats op je werkplek

Je kan zelfstandig gastlessen verzorgen door het geven van praktische instructie. Daarnaast heb je kennis gemaakt met het beroep ‘docent’ en weet je wat de diverse facetten van het beroep inhouden.

Praktische informatie en aanmelden

• Opleider(s): AHpro (Nascholingen voor professionals)
  • Aantal deelnemers: minimaal aantal deelnemers 8, maximaal aantal deelnemers 15
  • Tijdsinvestering: 14 weken x 4 uur (56 uur) + 20 uur zelfstudie en individuele begeleiding
  • Vorm: Blended
  • Data: Start in september 2023 bij voldoende aanmeldingen
  • Studieniveau: HBO
  • Benodigde voorkennis/vooropleiding: Een relevant hbo- of wo-diploma in een beroepsgericht vak of een relevant mbo-diploma in een beroepsgericht vak met daarbij uitgebreide werkervaring in desbetreffende sector
  • Bewijs van afronding: De deelnemers ontvangen het Certificaat ‘Gastdocent, het kunnen geven van praktische instructie’
  • Kosten: €1850,- per deelnemer

AHpro - Hogeschool voor professionals

Door jarenlange ervaring vanuit onze drie hogeschoolfaculteiten hebben wij veel kennis en kunde van de agrarische en educatieve (hoger onderwijs) sector. Met elkaar hebben wij de krachten gebundeld binnen AHpro, zodat wij jou tijdens jouw loopbaan optimaal kunnen ondersteunen.

AHpro biedt (online) cursussen, trainingen en coaching aan, online en fysiek. Zo helpen wij jou te ontwikkelen op een manier die bij je past. Maatwerk en incompany is uiteraard ook mogelijk. Bekijk ons aanbod en kies jouw ontwikkeling vandaag nog!