Appels studie food voeding gezond Aeres Hogeschool Almere

Cursus Fruit & Tech voor de professional van morgen én vandaag!

Ik zoek
Cursus
Dronten
Duur
Meerdere dagen

In de supermarkt ligt fruit van over de hele wereld, maar de hele wereld kijkt naar de Nederlandse fruitsector. Ons land loopt voorop met onder andere teeltinnovaties, sorteer- en bewaartechniek, logistiek en marketing. Diverse bedrijven staan te springen om hbo'ers die goed de weg weten in deze wereld.

Dankzij de samenwerking met de Fruit Tech Campus is Aeres Hogeschool nu nog beter in staat om je te helpen bij het maken van een vliegende start in deze mooie sector. De mooiste faciliteiten en de beste experts staan nu tot je beschikking. Tijdens de cursus zal niet alleen aandacht zijn voor hardfruit (appels en peren), maar ook voor zachtfruit (zoals aardbeien, frambozen, bessen).

Voor wie?

De cursus Fruit & Tech wordt gegeven door docenten van Aeres Hogeschool en experts vanuit het bedrijfsleven en vindt plaats in de praktijk. Het traject is speciaal ontwikkeld voor de professional van morgen én de professionals van vandaag in teelt, handel- en afzetorganisaties, technische bedrijven en voor de adviseurs en voorlichters.

Thema's

• Teelt hardfruit: teeltstystemen, vermeerdering fruitbomen, teelt: de knoppen om aan te draaien (snoeien/regulatie), inleiding bemesting fruit
  • Teelt zachtfruit: teeltstystemen (volle grond & vertical farm), vermeerdering zachtfruit, plantenfysiologie (timing & temperatuur)
  • Markt & afzet: appels/peren, zachtfruit, exotisch product, trends in handel, exclusieve rassen of Elstar?
  • Bewaren, koelen en rijpen: bewaarfysiologie, bewaartechniek, van boom tot 'ready to eat'
  • Water: bewustwording schaarste, drinkwatergebieden
  • Watermanagement: data in de fruitteelt, fertigatie & irrigatie
  • Precision farming, robotics, drones: techniek achter verpakken en sorteren

Resultaat

Aansturen plantaardige productie

Je kan de diverse manieren waarop een fruitgewas in de juiste richting gestuurd kan worden, zoals (wortel-)snoei, onderstam, bemesting en groeiregulatoren, toelichten. Je kan gewasontwikkeling optimaliseren door middel van watermanagement.

Handel en vermarkten in de fruitsector

Je kan toelichting geven op internationale handel in fruit en kent de kansen en beperkingen van fruitteelt in enkele landen.

Onderzoeken en innoveren in de fruitsector

Je kan een bijdrage leveren aan het ontwikkelen en testen van innovaties op gebied van teelt en techniek.

Adviseren in de fruitsector

Je kan een bijdrage leveren aan het toepassen van innovaties zoals Precision Horticulture in de praktijk.

Opdrachten

Je zult opdrachten uitvoeren bij een bedrijf of onderzoeksinstituut dat actief is in de sector naar keuze. De opdrachten kunnen afhankelijk van je interesses gericht zijn op bijvoorbeeld teelt, sortering & verpakking, bewaring, logistiek of handel.

Praktische informatie en aanmelden

• Tijdsinvestering: De cursus heeft een looptijd van zes maanden. Cursusdagen vinden plaats van september t/m eind december.
  • Locatie: Aeres Hogeschool Dronten, De Drieslag 4, 8251 JZ Dronten
  • Bewijs van afronding: Certificaat van deelname
  • Cursusprijs voor hbo-studenten: voor hbo-studenten valt deze minor binnen de opleiding.
    Cursusprijs voor niet-hbo-studenten:
      voor externen is deze cursus te volgen voor €1.875,00 excl. BTW