AHWpro Begeleiden van vmbo studenten bij hun stage

Begeleiden van (V)MBO studenten bij hun stage/werkplekleren (bpv) in je bedrijf

Ik zoek
Cursus
Wageningen
Meerdere dagen

BPV staat voor Beroepspraktijkvorming, kortweg ‘stage’ of ‘werkplekleren’ genoemd. In alle beroepsopleidingen komt BPV voor, dit is zo geregeld in de Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB). Tijdens de BPV maken studenten kennis met de reële beroepspraktijk. Ook kunnen ze vanuit school extra opdrachten mee krijgen om tijdens de BPV uit te voeren. Binnen dit scholingstraject leer je scholieren of studenten begeleiden binnen de praktijk (werkplek/stage) in jouw branche.

Voor wie?

Deze nascholing is interessant voor professionals binnen de groene sector, horeca sector die studenten/scholieren begeleiden (of willen gaan begeleiden) binnen deze beroepspraktijk.

Inhoud

Binnen deze BPV nascholingscursus leer je scholieren/studenten coachen, leer je de verschillende manieren van leren, krijg je gesprekstechnieken en vaardigheden om binnen de praktijk scholieren uit te dagen, te begeleiden en te leren reflecteren op eigen kunnen. Tegelijkertijd leer je samenwerken met de betreffende onderwijsorganisatie, met de leervragen die gesteld worden aan de studenten of scholieren. Je leert een leerroute op te stellen binnen de driehoek school – student – praktijk. En daarnaast leer je leerdoelen samen te evalueren en bij te stellen, te toetsen en aan te scherpen.

Begeleiding

De begeleiding bestaat uit individueel maatwerk op het gebied van coachen en begeleiden. Dit kan bestaan uit individuele (online) gesprekken met een begeleider, maar ook middels groepsdiscussies en (praktijk en/of reflectie)opdrachten.

Toetsing

Het scholingstraject heeft in totaal 1 toetsmoment: een ontwikkelingsgericht assessment.

Resultaat

Je leert studenten en scholieren begeleiden en coachen in de praktijksituaties binnen hun eigen sector. Daarnaast leer je werken met diverse reflectietools en coachingsmodellen. Je bent als BPV begeleider de schakel tussen theorie en praktijk en leert de scholier/student hun eigen handelingsrepetoire uitbreiden door het faciliteren van uitdagende leeromgeving.

• Je kunt praktijkopdrachten begeleiden en scholieren/studenten hierin coachen en motiveren.
  • Je functioneert in de sector en bent in staat om scholieren/studenten te laten leren in de praktijk. Je kunt dit onderbouwen op basis van theorie over leren.
  • Je kunt jouw eigen ervaring inzetten om scholieren/studenten in te laten zien wat de relevantie is van de leerstof voor de beroepspraktijk.

• Opleider(s): AHpro (Nascholingen voor professionals)
  • Aantal deelnemers: minimaal aantal deelnemers 10, maximaal aantal deelnemers 15
  • Tijdsinvestering: 10 weken 4 uur les (40 uur) + 35 uur zelfstudie en individuele begeleiding
  • Vorm: Blended
  • Periode: Nader te bepalen
  • Studieniveau: HBO
  • Benodigde voorkennis/vooropleiding: HBO/MBO vakgerichte vooropleiding
  • Bewijs van afronding: De deelnemers ontvangen het Certificaat ‘BPV begeleider’.
  • Kosten: €1650,- per deelnemer (excl. BTW)

AHpro - Hogeschool voor professionals

Door jarenlange ervaring vanuit onze drie hogeschoolfaculteiten hebben wij veel kennis en kunde van de agrarische en educatieve (hoger onderwijs) sector. Met elkaar hebben wij de krachten gebundeld binnen AHpro, zodat wij jou tijdens jouw loopbaan optimaal kunnen ondersteunen.

AHpro biedt (online) cursussen, trainingen en coaching aan, online en fysiek. Zo helpen wij jou te ontwikkelen op een manier die bij je past. Maatwerk en incompany is uiteraard ook mogelijk. Bekijk ons aanbod en kies jouw ontwikkeling vandaag nog!