Deze nascholing is interessant voor professionals binnen het beroepsonderwijs.
Inhoud
Deze thema’s kom je tegen in deze cursus:
- De knoppencursus: wat moet je weten om online aan de slag te gaan met deelnemers. Hoe combineer je de diverse leeromgevingen? Blackboard, Zoom, Teams en lesactiviteiten.
- Structuur aanbrengen in een online omgeving is totaal anders dan in een fysieke groep. Hoe doe je dat op zo’n didactische wijze dat je deelnemers aanmoedigt en motiveert om mee te doen?
- Ontwerpen van onderwijs, cursussen online. Het online ontwerpen zit anders in elkaar dan in een fysieke groepssituatie. Want je mist de lichaamstaal en makkelijk toegankelijke mogelijkheden die er zijn om in groepen samen te werken. In de workshop online ontwerpen krijg je de tools die je nodig hebt om een totaal onderwijs/cursusprogramma online te (her)ontwerpen.
- Activerende didactiek online: wat zijn werkvormen die passen bij online lessen. Hoe doe je dat slim en effectief en zet je je groepswerkvormen om in online werkvormen.
- Video’s gebruiken in een online omgeving. Hoe maak je zelf een goede, aansprekende didactische video en hoe gebruik je deze in relatie tot een online of offline les.
- Online doceren: hoe doe je dat?
Begeleiding
De ondersteuning bestaat uit individueel maatwerk op het gebied van online leren. Dit kan bestaan uit individuele (online) gesprekken met een begeleider, maar ook middels groepsdiscussies en (praktijk en/of reflectie)opdrachten.
Toetsing
Het scholingstraject heeft in totaal 4 toetsmomenten. Ieder thema wordt afgesloten met een online praktijktoets afhankelijk van het op maat gemaakte traject.
Resultaat
Een docent is sinds COVID 19 niet alleen maar bezig met zijn lessen in de klas en klassenmanagement maar heeft als extraatje nu de online omgeving. Waarbij de volgende vragen direct relevant zijn:
- Hoe werkt leren online?
- Hoe werk ik met de technische mogelijkheden van Canvas, Teams en Webex (of een ander programma)
- Hoe zorg ik voor samenwerkend leren in een online omgeving?
- Hoe krijg en houd ik mijn studenten en leerlingen gemotiveerd en actief tijdens online leren?
- Hoe maak ik een ontwerp voor online sessies en bouw ik variatie in?
- Hoe past online leren bij onze visie op leren en onderwijs?
Aan het eind van het cursus heb je meer inzicht in:
- Het begeleiden van sociaal leren online
- Het begeleiden van samenwerken online
- Een les ontwerpen voor online en hybride leren