Plan voor meer groen in Almere

Lector Gideon Spanjar reageert opgelucht op plan voor meer groen in Almere

Date

Lector Gideon Spanjar reageert opgelucht en positief op het plan voor meer Groen in Almere. Met zijn lectoraat Innovatie & Groenstedelijke ruimte bij Aeres Hogeschool Almere richt hij zich op het toekomstbestendig maken van de stad voor klimaatverandering en het inspelen op de (veranderende) behoeften van mensen.

Eindelijk

Bij Aeres Hogeschool Almere zijn we blij dat er eindelijk een plan van aanpak ligt om Almere voor te bereiden op verdere klimaatverandering. De gemeenteraad praat donderdagavond over de negatieve gevolgen van het klimaat en wat daaraan is te doen. En daarmee is de raad volgens docenten op de school zeker geen dag te vroeg.

"Eindelijk", verzucht Gideon Spanjar in een video van de NOS. Hij is sinds 1 oktober 2020 als lector Innovatie & Groenstedelijke Ruimte verbonden aan Aeres Hogeschool Almere. "Het is hoog noodzakelijk dat die klimaatvisie er nu is. Het weer wordt extremer, natter, droger en warmer. En die wisselen elkaar ook steeds meer af."

Klimaatverandering is een feit. Tientallen wetenschappelijke onderzoeken wereldwijd bevestigen dat keer op keer. Almere wil dat elke inwoner vanuit huis drie bomen ziet staan, 30 procent van elke wijk moet in de schaduw van bomen vallen en er moet van elk huishouden op maximaal 300 meter afstand een park of andere groene plek liggen.

"Het is hoog noodzakelijk dat die klimaatvisie er nu is. Het weer wordt extremer, natter, droger en warmer."

Gideon Spanjar, Lector Innovatie & Groenstedelijke Ruimte

Gideon Spanjar

Spanjar is optimistisch omdat deze plannen zeker in een stad als Almere zijn te realiseren. "Het fijne is dat Almere een hele groene, waterrijke stad is. Alleen zie je nog wel wat straten die zeker nog veel groener kunnen worden." Ook wijst hij erop dat bij vervanging van riolering of nieuwbouw de klimaatplannen direct kunnen worden uitgevoerd.

De gemeente krijgt 850.000 euro van het Rijk om aanpassingen voor het klimaat te kunnen doen, maar er is voor de komende jaren veel meer geld nodig.

Bron: Omroep Flevoland, zie ook  NOS