circular awards winnaar nieuwbouw

Groenste hogeschool viert opening en eerste master in Almere

ALMERE – Vorig najaar verhuisde Aeres Hogeschool Almere naar een nieuw gebouw: groen, duurzaam, levendig én circulair. Een spraakmakend pand dat al een mooie prijs heeft gewonnen: de Circular Award in de categorie Public. Afgelopen donderdag 31 maart was de feestelijke en officiële opening van het schoolgebouw. Een uitgelezen moment om de eerste masteropleiding in Almere te introduceren.

Het nieuwe pand past precies bij het innovatieve onderwijs en onderzoek van Aeres Hogeschool Almere, dat zich richt op urgente vraagstukken op het gebied van de groene, leefbare stad. Ook sluit het aan bij de toekomstvisie van de school; een maatschappelijke bijdrage leveren door mensen op te leiden die verantwoorde beslissingen kunnen nemen in een complexe wereld.

Dergelijke vraagstukken over innovatie en verduurzaming, stonden ook centraal tijdens de openingsbijeenkomst. Na ontvangst nam een deel van de 150 genodigden plaats op de tribunetrap tussen het groen van de vele planten. Deze trap siert normaal de entree als centrale trap en ontmoetingsplek van studenten en medewerkers van de hogeschool. Ook de aangrenzende collegezaal was gevuld met gasten.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Almere opening

Verbeteren versus vernieuwen

Het programma werd afgetrapt met een korte film over het nieuwbouwproject, gevolgd door een hartelijk welkom van Wil Bekkering, directeur van Aeres Hogeschool Almere en felicitaties van de burgemeester van Almere, Ank Bijleveld. Rob Adams van Bureau Six Fingers nam de gasten mee in het thema ‘Verbeteren versus Vernieuwen’. Verbeteren betekent voortbouwen op het bestaande. Vernieuwing realiseren vereist een andere organisatie, vanuit ontdekken en ontwikkelen. Over de impact van veranderen en de keuzes die dat vraagt, ging Rob in een informele setting in gesprek met bestuurders en ondernemers. Aansluitend op het plenaire programma konden de gasten een kijkje nemen in het innovatieve pand en elkaar ontmoeten onder het genot van bijzondere hapjes en drankjes van Food Forum, de groene buren van Aeres op het Floriade terrein.

De eerste master in Almere

“Aeres is niet alleen trots op het nieuwe pand, maar ook op de eerste Master of Science (MSc) opleiding binnen het studieaanbod van de hogeschool”, zei Wil Bekkering. “Een éénjarige Engelstalige masteropleiding, Food Systems Innovation, waarin de transitie naar een duurzamer en gezonder voedselsysteem centraal staat. Hiermee leidt Aeres Hogeschool Almere professionals op die innovatieve en praktische oplossingen bedenken voor de uitdagingen van ons huidige voedselsysteem.” Deze master is ook meteen de eerste MSc opleiding in de stad Almere. Juist in Almere is een masteropleiding als deze van groot belang, gaf de burgemeester aan. De stad heeft de ambitie om voorloper en voorbeeld te zijn in onderwijs en onderzoek op het gebied van stedelijke voedselvraagstukken.

De groenste hogeschool van Nederland

Het zaadje voor de groenste hogeschool van Nederland werd zo’n 10 jaar geleden al geplant. Gemeente Almere wilde graag hoger onderwijs in de stad vestigen en nadat de Floriade Expo 2022 aan Almere werd toegekend, ontstond gaandeweg een logische context. De maatschappelijke thema’s duurzaamheid, circulariteit en klimaatbestendigheid zijn meegenomen in alle facetten van de bouw en gebruikte materialen van het pand.

“Dit gebouw ademt wat gebruikers belangrijk vinden. Het is volkomen consistent met het onderzoek en onderwijs dat wij faciliteren. Wij leven hier letterlijk de groene stad van de toekomst.”

Wil Bekkering, Directeur Aeres Hogeschool Almere

Vanaf het maaiveld tot het dak speelt groen de hoofdrol in het gebouw; levende planten binnen en buiten, fotowanden met groen en groenbakken wisselen elkaar af. Het verbindt de vijf bouwlagen met elkaar en sluit aan bij de groene inrichting van het Floriade terrein. Dit heeft de school de bijnaam ‘Groene Long’ opgeleverd.

Bekijk voor het opleidingsaanbod, onderzoeken en meer informatie onze website.

opening hogeschool almere