Food Systems Innovation

Nieuw gestarte masteropleiding biedt studenten een dynamische leeromgeving

Twintig studenten uit Nederland, België, Duitsland Pakistan, Nigeria en Ghana zijn bij Aeres Hogeschool Almere gestart met de splinternieuwe Engelstalige masteropleiding Food Systems Innovation.

De studenten komen uit verschillende hoeken van voedselsystemen en hebben uiteenlopende vooropleidingen, zoals Food & Business, Food Technology, Voeding & gezond leven en Hogere Hotelschool. Studieleider Marjan de Boer van de hogeschool vindt het erg waardevol dat de studenten qua achtergrond zo verschillend zijn. “Iedereen heeft zijn eigen drijfveren bij deze opleiding en dat zorgt voor een dynamische leeromgeving. We leren veel van elkaar.”

Aan de knoppen draaien

Ze legt uit dat de eenjarige masteropleiding interessant is voor hbo-geschoolde (food)studenten en professionals die aan de knoppen willen draaien in de transitie naar een duurzaam en gezond voedselsysteem. “Studenten leren naar alle aspecten van het voedselsysteem te kijken. Ze ontwikkelen een integrale, systemische blik. Dit in tegenstelling tot veel opleidingen die gericht zijn op een deel van het voedselsysteem, zoals primaire productie, verwerking (bijvoorbeeld productontwikkeling of voedselveiligheid) of consumptie (voeding en gezond leven).”

Werkveld vraagt om deze masteropleiding

De keuze voor de masteropleiding kwam mede tot stand na onderzoek in het werkveld. Marjan vertelt dat partijen uit het werkveld, bijvoorbeeld Unilever, Friesland Campina, Rabobank maar ook ngo’s, graag professionals willen die in de volle breedte van het werkveld kunnen opereren. “Om aan de juiste knoppen te kunnen draaien in de transitie naar een duurzaam en gezond voedselsysteem, moeten toekomstige professionals het voedselsysteem integraal kunnen benaderen. En dat is precies wat studenten tijdens de masteropleiding gaan leren.”

Creatieve verbinders

De hogeschool leidt masterstudenten op tot zogenoemde T-shaped professionals. Studenten verbreden zich vanuit hun eigen expertise in bijvoorbeeld voeding, diëtetiek, voedselkwaliteit, tuin- en akkerbouw, naar het hele voedselsysteem. Ze gaan aan de slag met vragen als: Waardoor wordt het voedselsysteem beïnvloed? Welke rol spelen cultuur en geografie? Welke stakeholders helpen de vernieuwing in gang te zetten? Hoe ontwerp je slimme en toepasbare innovaties? Door rekening te houden met al die verschillende aspecten, ontwikkelen studenten zich tot de creatieve verbinders die de transitie naar een duurzamer en gezond voedselsysteem volgens de studieleider nodig heeft.

Internationale ambitie

De masteropleiding sluit aan bij de internationale ambities van Aeres Hogeschool Almere. Voedselvraagstukken hebben per definitie een internationale dimensie. Wereldwijd gaan steeds meer mensen in de stad wonen. Hoe voorzien we een groeiende wereldbevolking van duurzaam geproduceerd en gezond voedsel, dat tegen een eerlijke prijs gekocht en verkocht wordt en voor iedereen beschikbaar is? In Nederland hebben mensen soms al minder toegang tot gezond voedsel. Wereldwijd is dit een nog veel urgentere uitdaging.

Kennisknooppunt

Juist in Almere is de masteropleiding Food Systems Innovation van groot belang. De stad heeft de ambitie om voorloper en voorbeeld te zijn in onderwijs en onderzoek op het gebied van stedelijke voedselvraagstukken. De Flevo Campus in Almere is een kennisknooppunt voor opleidingen, onderzoek en praktijkvoorzieningen dat oplossingen laat zien voor stedelijke voedselvraagstukken. Aeres Hogeschool Almere is de belangrijkste kennispartner van Flevo Campus en betrok hier recent een gloednieuw en duurzaam schoolgebouw.

Meld je aan voor de online open dag

Benieuwd naar de masteropleiding Food Systems Innovation? Neem een kijkje op de website of meld je aan voor de online open dag op 14 oktober.

Masteropleiding Food Systems Innovation 300x300

De transitie naar een duurzaam voedselsysteem vraagt om creatieve verbinders

Marjan de Boer, studieleider bij Aeres  Hogeschool Almere

Marjan de Boer