- Datum: Donderdag 26 juni 2025
- Locatie: Aeres Hogeschool Wageningen
- Tijd: 13.00 tot 19.30 uur
Niek van den Berg neemt na twaalf jaar, waarvan tien jaar als lector Grenspraktijken van opleiders en onderzoekers, afscheid van Aeres Hogeschool Wageningen. We nodigen u graag uit om samen terug te kijken, af te ronden en afscheid te nemen, en wel op donderdag 26 juni 2025.
Globaal programma
13.00 uur Inloop
13.30 uur Welkom en parallelle werksessies
15.00 uur Pauze
15.30 uur Slotrede
16.30 uur Afscheid, borrel, hapjes
19.30 uur Afsluiting
Parallelle werksessies
A. Samen onderzoekend werken in het mbo
Wie trekker is van 'samen onderzoekend werken', stimuleert en begeleidt collega's om concreet handen en voeten te geven aan samenwerking rond praktijkvraagstukken. Consortium Tools voor Teamleren maakte hierover een praktijkboek dat verslag doet van eigen onderzoek en praktische handvatten biedt.
Hoe kom je als trekker tot concrete passende keuzes in wat je doet? Welke kwaliteit van samen onderzoekend werken wil je realiseren? Gaat het je bijvoorbeeld om de urgentie van het vraagstuk, de grondigheid van je aanpak, draagvlak impact, snelheid? Welke concrete tools zijn er beschikbaar om samen onderzoekend te werken? Hoe kun je ze gebruiken, aanpassen? Wat leveren ze op? Waar helpen ze bij?
Nieuwsgierig? Kom je licht opsteken en breng je eigen wijsheid mee. Met Judith van Driel, Ditte Lockhorst, Petra Poelmans, Jeroen Rozendaal en Marianne Steenvoorde.
B. Goed onderzoek dat bijdraagt aan de praktijk
C. EAPRIL Cloud 11 meets CHAT
Praktijkgericht onderzoek gaat gepaard met kwaliteitsdilemma's in relatie tot 'de driehoek' methodologische grondigheid, praktische relevantie en ethisch verantwoord handelen. Onderzoekers, praktijkprofessionals en andere betrokkenen kunnen daar verschillend naar kijken en mee omgaan. Voortbouwend op opgedane inzichten uit eerdere jaren, verkent EAPRIL Cloud 11 - over de methodologie van praktijkgericht onderzoek - nieuwe aanpakken om samen de dynamiek van kwaliteitsdilemma's van binnenuit te ervaren en begrijpen, met hoofd, hart en handen. We hebben het niet eerder zo gedaan, maar we denken wel dat we het kunnen! Met onder meer Dirk van Dijk, Marco Mazereeuw en Lisette Munneke.
D. Werken aan onderzoekend vermogen in het educatieve domein
De ontwikkeling van onderzoekend vermogen is al jaren een belangrijk thema binnen de educatieve opleidingen van AHW, net als in andere hbo-opleidingen. Onderzoekend vermogen gaat verder dan enkel onderzoeksvaardigheden: het vraagt om een geïntegreerde aanpak waarbij vakinhouden, educatieve aanpakken en onderzoekend werken aan praktijkvraagstukken elkaar versterken. Lectoraat Grenspraktijken onderzocht hoe studenten en docenten de aandacht voor onderzoekend vermogen in het curriculum ervaren en welke kansen zij zien voor de toekomst. Deze inzichten zijn direct verbonden met lopende onderwijsontwikkelingen binnen de Ad- en bacheloropleidingen en de Master Leren en Innoveren (MLI).
Tijdens deze werksessie visualiseren en ondertitelen onderzoekers en onderwijsontwikkelaars de belangrijkste veranderingen en actuele inzichten uit tien jaar onderzoek en praktijk. Deelnemers zijn aan zet om hier de kern uit te halen en in gesprek te gaan over vervolgstappen. Met Sara Albone, Ineke Beumer, Bernadette Damman, Sabine Joosten en Hanneke Maassen.
E. Wat samenwerken vraagt van onderzoekers en praktijkprofessionals
Samenwerken in praktijkgericht onderzoek vraagt zorgvuldigheid en aandacht om het goed te doen. Consortium Tools voor Teamleren formuleerde op basis van literatuur- en zelfonderzoek een set aandachtspunten. Wat zijn ervaringen in andere projecten zoals bijvoorbeeld Leren voor duurzaamheid in de regionale context, Goed werk en PRObiodiversiteit? Wat weten we dan samen en hoe kun je op basis daarvan nieuwe projecten goed vormgeven? Met onder meer Jetske de Boer, Alette Los, Arjen Nawijn, Tom van Oeffelt, Manon Ruijters, Pieter Seuneke en Emmy Vrieling.
F. Lectoraat Grenspraktijken - de playlist
In tien jaar lectoraat Grenspraktijken zijn diverse uitgangspunten, vragen en vondsten naar voren gekomen. In deze sessie komt een aantal ervan voorbij aan de hand van muzieknummers. Nieuwsgierig? Kom luisteren en doe mee. Met Ron Jansen.
Aanmelden
Reserveer de middag/avond van 26 juni 2025 in uw agenda. Het is mogelijk om het hele programma bij te wonen of ervoor te kiezen om alleen bij de slotrede en het aansluitende afscheid aanwezig te zijn. Wilt u graag deelnemen, dan kunt u zich alvast registreren via onderstaand aanmeldformulier.
Bent u lector, hoogleraar of practor? Dan nodigen we u graag uit om deel uit te maken van het cortège voorafgaand aan de slotrede. Dit mag in toga of door het dragen van andere symbolen passend bij uw functie.