Studenten volgen les in klas 2

Docent en kennismanager Groene sector (instroom met groen mbo)

Informatie werkplekleren in het eerste studiejaar

Vanaf het begin van je studie ga je werkplekleren (stagelopen). Werkplekleren is het oefenen en leren in een zo authentiek mogelijke beroepscontext.

Op zoek naar een werkplek

Om in september te kunnen starten met werkplekleren, dien je voor de start van de opleiding een geschikte werkplek te hebben. Voor jou is dat een plek op een vmbo- of mbo-school, waar jouw vakrichting wordt aangeboden. Als je al werkt op deze school dan kan het werkplekleren voor een groot deel bij jouw werkgever worden uitgevoerd.

Gedurende de gehele opleiding besteed je minimaal 1 dag per week aan werkplekleren. Op je werkplek ga je in eerste instantie met name rondkijken hoe een schoolorganisatie werkt, hoe er les wordt gegeven en ontdekken uit welke taken het docentschap bestaat. Daarnaast ga je z.s.m. aan de slag met het verzorgen van (delen van) lessen. In het eerste jaar van de opleiding ligt de nadruk met name op het geven van praktische instructies en lessen activerend lesgeven. We adviseren je te starten met je stage als de activiteiten op je werkplek starten, zodat je mee kunt doen met introductieactiviteiten met het team en de leerlingen.

Het werkplekbureau kan je voorzien van een overzicht van de groene (v)mbo-scholen waar je kunt gaan werkplekleren. Stuur een mail naar wpl.hogeschool.wageningen@aeres.nl.

Omdat deeltijdstudenten vaak een grote verscheidenheid aan vooropleidingen en werkervaring hebben, is het zinvol om eerst jouw situatie te bespreken om te kijken wat voor jou de mogelijkheden zijn.

Op gesprek

Als je op gesprek gaat bij een potentiële werkplekbieder kun je onderstaande introductiebrief en brochures geven. Hierin staat algemene informatie over werkplekleren (brochure werkplekleren) en informatie over het curriculum (informatiedocument werkplekleren).

Als je een werkplek hebt gevonden, vul je een digitale werkplekregistratie in met alle gegevens en afspraken tussen jou en je werkplekbieder. Meer informatie over de werkplekregistratie en krijg je bij aanvang van het studiejaar.

Vragen?

Heb je vragen over werkplekleren? Dan kun je contact opnemen met het werkplekbureau: Thany Ricardo of Anouk Robbers, wpl.hogeschool.wageningen@aeres.nl