Aeres Hogeschool Almere student in kweekruimte

Aeres Hogeschool Almere is een jonge hogeschoolfaculteit. Vanaf september 2013 hebben we een eigen locatie midden in het hart van Almere. Misschien niet de eerste plek waar je een groene hogeschoolfaculteit verwacht. Toch is het heel logisch. Steeds meer mensen wonen in de stad en steeds meer vraagstukken gaan over de stad. Die kun je niet vanuit het platteland beantwoorden. Als hogeschoolfaculteit proberen we midden in de ontwikkelingen te staan en dat kan in Almere.

Ontdekdak

Op het dak van ons gebouw beschikken wij over een groen ontdekdak. Naast een plek om lekker buiten te kunnen zijn in de pauzes is het ook de plek waar praktijkfaciliteiten voor hbo-onderwijs en onderzoek op het gebied van duurzaamheid, energie en voedselproductie samen komen. Een prachtige kans om de vergroening van de stad zelf bij de hand te nemen.

GeoLab

Voor de geo-opleidingen Aarde & Klimaat en Geo Media & Design hebben we een praktijkruimte waar je als student kunt werken aan analyses en visualisaties. Het GeoLab in het nieuwe gebouw beschikt over onder meer:

• 4K beeldschermen waar je met je laptop kunt inpluggen (tweede beeldschermen zijn eigenlijk een vereiste voor geo-studenten)
  • krachtige computers voor data-verwerking en video-editing
  • VR-brillen voor augmented reality experimenten en
  • een videowall waar je groot en/of met meerdere inputs tegelijk je analyses en visualisaties kunt tonen en delen.

Meer weten over het GeoLab? Klik om naar de website te gaan.

Mediatheek

De mediatheekvoorziening van boeken en tijdschriften van Faculteit Almere is in opbouw. Naast boeken en tijdschriften zijn er abonnementen op digitale (wetenschappelijke) databanken, die toegankelijk zijn via de intranetpagina van Aeres Hogeschool. Je kunt ook gebruik maken van de gehele collectie van de GreenI catalogus waarin meerdere groene Hogescholen hun collecties hebben samengebracht. De mediatheek wordt aangestuurd vanuit Dronten en voor eventuele vragen over collectie en gebruik mediatheek kun je terecht bij mediatheek.hogeschool.dronten@aeres.nl

Laboratorium

Bij de biologische studies is een laboratorium onontbeerlijk. Je krijgt regelmatig practica bij de theorielessen. Maar ook als je zelf onderzoek doet, heb je vaak een laboratorium nodig. Aeres Hogeschool Almere heeft een uitgebreid laboratorium waar je de meeste biologische onderzoeken op hbo-niveau kunt uitvoeren.

Naast de standaarduitrusting van een laboratorium, zoals microscopen, precisieweegschalen, preparaten en een microcentrifuge beschikken we ook over meer geavanceerde apparatuur, zoals:

• een PCR apparaat voor DNA analyse
  • flowkasten voor steriele werkzaamheden
  • apparatuur voor de analyse van waterkwaliteit

Kweekruimte

Biologen werken veel met planten en plantaardig materiaal. Om dat op te kweken of er onderzoek naar te doen, heb je een speciale ruimte nodig. Aeres Hogeschool heeft een inpandige kweekruimte waar we onze plantenproeven kunnen doen. In onze kweekruimte hebben we eb- en vloedtafels, assimiliatieverlichting en een watergeefsysteem. Daarnaast gebruiken we insectenkooien voor de opkweek en uitvoering van experimenten met (vliegende) insecten.