Groene vingers

Onze opleidingen en ons onderzoek* op het gebied van Food, nature & urban green hebben een koppeling met een of meerdere SDG’s.

SDG Almere

Zo hebben we de studies Aarde & Klimaat en Toegepaste Biologie waarbinnen de aarde en de natuur een centrale rol spelen. De studie Geo Media & Design sluit aan in de ontwikkeling van op de duurzame steden. Op het gebied van voedsel en gezondheid bieden wij de opleiding Biologie Voeding & Gezondheid en zelfs twee Masters Food Systems Innovation en Gezond Gedrag & Leefomgeving.

Ons onderzoek is ondergebracht in de volgende lectoraten. Ook deze lectoraten dragen bij aan de zes SDG’s die aansluiten bij ons profiel:

• Groene Vitale Stad
  • Duurzame Verwaarding van Groenstedelijke ontwikkeling
  • Aquatische Ecologie
  • Duurzaam Bodembeheer
  • Voedsel en Gezondheid
  • Feeding the City
  • Duurzame Gewasbescherming
  • Circulair Ondernemen in de Agrofoodbusiness

*Juli 2023

Duurzaam gebouw en onderdeel van de Flevocampus

Sinds 2021 is Aeres Hogeschool Almere de groenste hogeschool van Nederland. Het gebouw is iconisch en daarom ook onderscheiden met de Circular Awards 2022 in de categorie Public. Het pand kenmerkt zich op het gebied van het vele groen, duurzaamheid, circulariteit en welbevinden van de studenten en de medewerkers. Aeres Hogeschool Almere is partner in de ontwikkeling van de Flevo Campus. De Flevo Campus is het kennisknooppunt rond het thema Stedelijke voedselvraagstukken.

Wat doen we nog meer?

Wij stimuleren studenten én medewerkers om weloverwogen keuzes te maken, met het wereldwijde toekomstperspectief voor ogen. Wij doen dat onder andere door:

• De vleesconsumptie te beperken door uitsluitend vegetarisch of vegan catering te bestellen;
  • Het gebruik van plastic en ander wegwerpmateriaal zoveel mogelijk te beperken. Zo heeft iedereen een eigen beker voor koffie of thee en hebben we prullenbakken in de werkkamers afgeschaft wat veel plastic zakken bespaart en mensen even een wandelingetje bezorgt naar een centraal geplaatste afvalbak.
  • Waar mogelijk producten van een biologische supermarkt of leverancier te gebruiken.
  • Personeel en studenten zoveel mogelijk te stimuleren om met het OV naar school te komen.
  • Schoolfruit aan te bieden vanuit de eigen regio: dat is gezond en de korte keten draagt bij aan realisatie van SDG.