Jonge vrouw presentatie voor groep

Voor een klas of zaal met mensen. In een 1-op-1 gesprek. Of in een vergadering met collega’s. Elke dag kom je in situaties waarin je jouw idee, jouw boodschap én jezelf moet presenteren. Hoe kom je over? Hoe laat jij je argumenten goed over komen? Ken jij je publiek? Hoe neem je ze mee in jouw verhaal? Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook hoe je het zegt. Je stem, je lijf, het speelt allemaal mee.

In de training Presenteren van Aeres Hogeschool leer je in alle situaties je bewust te zijn van je persoonlijke stijl en kracht. Wat werkt voor jou en wat niet. Hoe beter je dat weet, hoe meer je kan spelen met je boodschap, je publiek en je eigen wijze van presenteren.

Uitsluitend incompany

Deze cursus wordt uitsluitend incompany aangeboden. In overleg met de opdrachtgever wordt het programma, de grootte van de groep en de duur vastgesteld (normaal gesproken 3 dagen / 5 dagdelen).

Datum en tijd

In overleg

In overleg in Wageningen of op locatie

Gerard Somsen

Inhoud

Presenteren kan voor een volle zaal of voor een camera. Maar ook bij vergaderingen, bij discussies, bij de introductie van nieuw beleid, bij het aansturen van een team, enz. enz. Elke situatie heeft een ander communicatiedoel en vraagt om een andere manier van communiceren. Tijdens een overleg wil je instemming krijgen van collega's, tijdens een projectpresentatie wil je de reacties van je publiek opvangen en daarop inspelen. In deze training werken we aan presentatie, aan eigenaar van je verhaal zijn, aan inhoud en interactie.

Opbouw

Dagdeel 1: Presentatie

• Wetmatigheden van een presentatie op het gebied van stem, adem, houding, spraak en formulering.
  • Een nu-meting, wat is het effect van je persoonlijke presentatie?

Dagdeel 2: Eigenaar zijn van je verhaal

• Verhaal in je systeem krijgen m.b.v. mindmaptechnieken. (“vrij van papier”).
  • Contact maken met je doelgroep en dit contact gedurende de bijeenkomst vasthouden.
  • Flexibel zijn in de opbouw van je verhaal.

Dagdeel 3: Inhoud

• Het krijgen van instemming van je toehoorders.

Dagdeel 4: Interactie

• Interactie met je doelgroep ( zie je hoe je toehoorders reageren op je verhaal, ben je in staat om vragen op te vangen en hoe betrek je je doelgroep bij je verhaal, geef je leiding aan de communicatie?)

Dagdeel 5

• Toepassing van het geleerde tot nu toe in een eigen verhaal/ werksituatie.

Van de cursisten wordt verwacht dat zij het geleerde toepassen in de eigen werksituatie (kracht verder uitbouwen, bewust inzetten en gericht werken aan leerpunten). Er wordt daarom ook voldoende tijd gepland tussen de dagdelen om dit te realiseren.

Voor wie?

Deze training is voor mensen die in een professionele omgeving communiceren met een doel en boodschap. De trainer Gerard Somsen heeft deze training verzorgd bij diverse organisaties, onder andere:

• Onderwijs (docenten, leidinggevenden)
  • Bedrijfsleven
  • (Semi)overheid (Rijkswaterstaat, waterschappen, ministeries)
  • Mediabedrijven
Talent voor groei

AHpro - Hogeschool voor professionals

Door jarenlange ervaring vanuit onze drie hogeschoolfaculteiten hebben wij veel kennis en kunde van de agrarische en educatieve (hoger onderwijs) sector. Met elkaar hebben wij de krachten gebundeld binnen AHpro, zodat wij jou tijdens jouw loopbaan optimaal kunnen ondersteunen.

AHpro biedt (online) cursussen, trainingen en coaching aan, online en fysiek. Zo helpen wij jou te ontwikkelen op een manier die bij je past. Maatwerk en incompany is uiteraard ook mogelijk. Bekijk ons aanbod en kies jouw ontwikkeling vandaag nog!