AHWpro Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid

Online Basistraining voor assessoren in het beroepsonderwijs

Ik zoek
Cursus
Wageningen
Incompany
Duur
Meerdere dagen

“Ik zag het al toen hij binnenkwam; die bakt er niets van”

“Ach, dat meisje heeft zo hard gewerkt, die gun ik echt wel een voldoende”

Hoe zorg je als docent of praktijkopleider in het beroepsonderwijs (v)mbo of hbo dat je bij het beoordelen van beroepscompetenties niet in bovenstaande valkuilen trapt? En hoe kom je tot een zo objectief mogelijke en betrouwbare beoordeling?

Antwoorden op deze en andere vragen krijg je tijdens de online basistraining voor assessoren. Je leert in deze training welke taken horen bij de rol van assessor en over welke kennis en vaardigheden je als assessor moet beschikken. De training is gebaseerd op het functieprofiel examinator/assessor van de NVE (Nederlandse Vereniging voor Examens).

Inhoud

De training is volledig online, waarbij je in eigen tijd en tempo de basiskennis en -vaardigheden van de rol van assessor leert en deze leert toepassen. Onderwerpen die aan bod komen zijn:

• wet- en regelgeving geldende voor (onderwijs)organisatie, bedrijf of branche waarvoor beoordelingen uitgevoerd worden;
  • exameneisen (kerndoelen, examenprogramma’s of kwalificatiedossiers) van onderwijs of opleiding(en) waarvoor geëxamineerd wordt;
  • specifieke aandachtspunten voor beoordeling van diverse beoordelingsinstrumenten en examenvormen (bijvoorbeeld schriftelijke examens, open vragen, scripties, proeven van bekwaamheid, portfolio’s);
  • kwaliteitscriteria voor examens volgens het toetsbeoordelingssysteem dat gehanteerd wordt door examenorganisatie en/of voorgeschreven is door de wetgever;
  • beoordelingsfouten die bij beoordelingen gemaakt worden en methodes om deze fouten te vermijden;
  • interviewtechnieken (bijvoorbeeld STARR);
  • beoordelingsmethode WACKER bij gedragsobservatie;

Door middel van videofragmenten en opdrachten oefen je de basisvaardigheden van de WACKER-methode. Je krijgt van daarbij van de trainer en andere deelnemers feedback op opdrachten die je hebt gemaakt of uitgevoerd. De training wordt afgesloten met een online bijeenkomst van een dagdeel waarin je oefent met het toepassen van de WACKER-methode. Ook wordt er een Criterium Gericht Interview (CGI) afgenomen.

Opbouw

De online training is als volgt opgebouwd:

• Je doorloopt in eigen tijd en eigen tempo de modules en maakt de opdrachten. (ca. 20 studiebelastingsuren). Je werkt in Canvas.
  • De trainer coacht je gedurende het traject op afstand.
  • Als je de online training hebt doorlopen en alle opdrachten hebt ingeleverd, word je uitgenodigd voor een gezamenlijke online bijeenkomst, waarin je het geleerde in de praktijk brengt.
  • Je ontvangt een bewijs van deelname. Dit bewijs wordt erkend door de Inspectie van Onderwijs.

Resultaat voor de deelnemer

Je leert ‘objectief’ te beoordelen op basis van beproefde methodieken. Het gaat hierbij om zowel praktijkbeoordelingen als andere beoordelingen.

Praktische informatie en aanmelden

• Studiebelasting: 24 uur (waarvan één gezamenlijke online bijeenkomst van 4 uur. Overige uren zelf in te delen)
  • Vorm: individuele inschrijving online cursus met zelfstudie.
  • Periode: wordt nader bekend gemaakt
  • Studieniveau: MBO-HBO
  • Benodigde voorkennis/vooropleiding: geen
  • Bewijs van afronding: je ontvangt een Bewijs van deelname (erkend door Inspectie van Onderwijs)
  • Opleidingskosten: de opleidingskosten bedragen €495,- per deelnemer. Voor dit traject is geen BTW verschuldigd. Deze opleiding kan ook incompany worden verzorgd.

AHpro - Hogeschool voor professionals

Door jarenlange ervaring vanuit onze drie hogeschoolfaculteiten hebben wij veel kennis en kunde van de agrarische en educatieve (hoger onderwijs) sector. Met elkaar hebben wij de krachten gebundeld binnen AHpro, zodat wij jou tijdens jouw loopbaan optimaal kunnen ondersteunen.

AHpro biedt (online) cursussen, trainingen en coaching aan, online en fysiek. Zo helpen wij jou te ontwikkelen op een manier die bij je past. Maatwerk en incompany is uiteraard ook mogelijk. Bekijk ons aanbod en kies jouw ontwikkeling vandaag nog!