Cursus Precisielandbouw agrarisch ondernemers

Cursus
Dronten
Meerdere dagen

Hoe kun je als ondernemer op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van precisielandbouw en hoe kun je slim gebruik maken van de technieken bij beslissingen en teeltmaatregelen. In deze cursus wordt ook aandacht besteedt aan het toepassen van precisielandbouw in de praktijk. De cursist kan zelf aan het werk met een of meerdere precisietechnieken en het maken van een taakkaart.

De cursus Precisielandbouw agrarisch ondernemers is onderdeel van het scholingsprogramma precisielandbouw Open Teelten, een gezamenlijk programma van groene hogescholen (Aeres Hogeschool, HAS Green Academy en Hogeschool van Hall Larenstein) en Wageningen Universiteit & Research/Wageningen Academy.

Het doel van de cursus is kennismaken met diverse vormen van precisielandbouw binnen het bedrijf. Aan de hand van praktijkvoorbeelden laten we zien hoe taakkaarten, machinebesturing en data-analyse bij kunnen dragen aan een toekomstbestendige bedrijfsvoering.

Cursusprogramma

Met deze cursus bieden we ondernemers ruimte om kennis op te doen over precisielandbouw. Naast kennis kun je ook praktijkervaring opdoen. Zo ga je onder meer aan de slag met de nieuwste technieken en leer je hoe je met taakkaarten kunt werken.

Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:

• Variabele toedieningen
  • Data lezen en data gebruiken in digitale omgeving
  • Taakkaarten
  • Werktuigbesturing
  • Precisielandbouw in relatie tot sluiten kringlopen en/of duurzame bedrijfsvoering
  • Monitoring effecten (vermindering emissie, opbrengsten, effect op biodiversiteit, etc.)

Begeleiding

Tijdens de cursus wordt ruimschoots tijd besteed aan intervisie en is er de gelegenheid om kennis en ervaringen uit te wisselen met medecursisten en collega’s uit de sector. Dat zorgt voor waardevolle inzichten en verruimt je blik.

De theorie wordt onder leiding van docenten behandeld en er wordt ingegaan op mogelijke (regionale) toepassingsmogelijkheden voor agrarische bedrijven gebaseerd op praktijkvoorbeelden/best practices.

Naast de fysieke bijeenkomsten is het mogelijk om via het online leerportaal kennis te nemen van relevante documenten. Dit is niet verplicht.

Praktisch en aanmelden

• Kosten
    €800,- excl. btw*
  • Voor wie
    De cursus Precisielandbouw agrarisch ondernemers is specifiek gericht op agrarische ondernemers die zich willen verdiepen in de mogelijkheden van precisielandbouw voor hun eigen bedrijf.
  • Certificering
    Na succesvolle afronding van het traject ontvangen de deelnemers een bewijs van deelname van de kennisinstellingen.
  • Toelatingseisen
    Voor deze cursus gelden geen specifieke toelatingseisen.

*Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. Opleidingskosten, waaronder lesmateriaal, zijn vrijgesteld van btw. Alle overige kosten worden belast met 9% btw.

Voor deze cursus kun je als agrarisch ondernemer je SABE-voucher inzetten. De cursus brengt dan voor jou als ondernemer geen extra kosten met zich mee en is dus gratis. Deze voucher kun je zelf aanvragen, maar dit kun je ook aan je kennisinstelling overlaten. Neem daarvoor contact op met jouw contactpersoon van de instelling. De kennisinstelling is op geen enkele manier aansprakelijk of jouw voucher wel of niet toegekend wordt. Voor de voorwaarden verwijzen we je naar de site van RVO. De investering zonder voucher bedraagt € 800 (incl. 0% btw).

De cursus beslaat 2 dagen.

Locatie Agri Innovation Centre, Dronten

• Dag 1: 26 februari 2024