Blad paars met waterdruppels

Over het onderzoek

Wat is de kracht van de groene vakdocent? Een gepassioneerd vakdocent in het groene domein ‘ademt’ het vak. Maar wat houdt dat eigenlijk in? Wat zet een dergelijke docent in aan beroepskennis en vaardigheden en op welke manier draagt dat bij aan het leren van leerlingen, studenten en collega’s?

Binnen Aeres Hogeschool Wageningen leiden we toekomstige docenten op voor het groene mbo en vmbo. Veel studenten komen naar ons omdat ze een beeld hebben van wat ze met de opleiding willen bereiken. Er is een mate van bevlogenheid: Ik wil docent worden! Sommige studenten kiezen voor Aeres Hogeschool Wageningen om zich te oriënteren en kiezen vervolgens voor een specialisatie als docent vmbo, docent mbo of kennismanager. Belangrijk voor deze keuze zijn inspiratiebronnen. Door wie en wat laten studenten zich inspireren? Wat zijn hun voorbeelden? Waarom de drive om docent te worden?

De (groene) vakdocent is een allrounder en dat vraagt om meerdere disciplines. Als je weet waar je passie (ziel, beleving) ligt en waar je kracht (karakter), kun je je ontwikkelen tot een excellent bevlogen persoon en professional. Ook van de (groene) docenten die bij Aeres Hogeschool Wageningen werken mag je die drive verwachten als voorbeeld voor hun toekomstige collega’s. Wat drijft de docent en waar ligt zijn kracht, bevlogenheid en passie voor het vak? Welke toegevoegde waarde heeft de groene vakdocent en welke rol speel passie? Bestaat vakdidactiek en waardoor raakt iemand geïnspireerd in het vak? Welke interne drives heeft een professional? Wat motiveert en wat heeft iemand er voor over om als excellent docent te kunnen functioneren? Wat zet hij in om anderen te motiveren en te enthousiasmeren voor het vak? Door middel van literatuurstudie, het afnemen van interviews bij docenten en studenten en het analyseren van het leren in de groene sector gaan docenten Huub Geerdink en Jan-Willem Noom op zoek naar ingrediënten die het ‘groene leren’ bevorderen.