European Forum for Urban Agriculture (EFUA) project van lectoraat Stedelijke Voedselvraagstukken Aeres Hogeschool Almere

European Forum for Urban Agriculture (EFUA)

Lectoraat: Stedelijke Voedselvragstukken
Lector: Esther Veen
Contactpersoon: Henk Renting - h.renting@aeres.nl
Looptijd: november 2020 - oktober 2024

Over het onderzoek

Het onderzoek van de EFUA wordt voorbereid en getoetst door een gezamenlijke en interdisciplinaire werkwijze, waarbij deskundigen, studenten en ondernemers op het gebied van stadslandbouw worden betrokken. Deze multidimensionale aanpak zorgt voor een alomvattend begrip van stadslandbouw, bevordert kennisuitwisseling en stimuleert innovatie in duurzame voedselsystemen.

Het probleem

Ondanks een groeiend bewustzijn van het potentieel, is stadslandbouw nog niet volledig geïntegreerd in het hart van de Europese beleids- en praktijkwereld. EFUA brengt een netwerk van onderzoekers, beleidsmakers, praktijkmensen en geïnteresseerde burgers uit heel Europa (en daarbuiten) samen om belanghebbenden beter te betrekken, besluitvormingsprocessen te informeren en stadslandbouw beter te verankeren in Europees, regionaal en lokaal beleid.

Het doel

Het doel van EFUA is om het potentieel van stadslandbouw te ontsluiten door betere netwerken, betere kennis, betere toepassing en beter beleid in het veld te stimuleren. Het onderzoek van EFUA is gericht op het ondersteunen van de ontwikkeling van een duurzame en bloeiende stadslandbouwsector in Europa door de voordelen van stadslandbouw te promoten en aanbevelingen te doen aan beleidsmakers.

De (verwachte) resultaten

Aeres Hogeschool Almere levert in de eerste plaats een bijdrage aan werkpakket 5 (Towards EU policies and actions supporting UA). Om stadslandbouw op verschillende beleidsniveaus op de agenda te krijgen organiseren we policy talks en online uitwisselingen tussen Europese en internationale stakeholders en publiceren we rapporten, policy briefs en twee Urban Agriculture Magazines. Aeres is tevens actief betrokken bij EFUA conferenties, meetings en uitingen.

Financiering

Dit project wordt gefinancierd in het kader van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie onder subsidieovereenkomst nr. 101000681.

G4AE is Funded by the European Union Aeres Hogeschool Dronten

Verbinding met de sector

Beleidsmakers en stadslandbouwers kunnen profiteren van onze deliverables door te leren over succesvolle voorbeelden, innovatieve benaderingen en de voordelen van stadslandbouw. EFUA pleit voor ondersteunend beleid op verschillende overheidsniveaus en verbetert samenwerkings- en netwerkmogelijkheden.

Verbinding met het onderwijs

Het onderzoek van EFUA komt terug in het onderwijs van Aeres Hogeschool door stadslandbouwonderwerpen en EFUA publicaties aan bod te laten komen in relevante cursussen en studieprogramma's (bijv. in de Master Food Systems Innovation en de Minor Food Systems in Transition). Ook worden zo nu en dan stagiaires of afstudeerders bij het onderzoek betrokken.

Aan welke Sustainable Development Goals levert het onderzoek een bijdrage?

Sustainable Development Goal nummer 2, Geen hongerSustainable Development Goal nummer 3, Goede gezondheid en welzijnSustainable Development Goal nummer 4, KwaliteitsonderwijsSustainable Development Goal nummer 8, Eerlijk werk en economische groeiSustainable Development Goal nummer 11, Duurzame steden en gemeenschappen
Sustainable Development Goal nummer 12, Verantwoorde consumptie en productieSustainable Development Goal nummer 13, KlimaatactieSustainable Development Goal nummer 15, Leven op het landSustainable Development Goal nummer 17, Samenwerking om doelstellingen te bereiken

• Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen (Duitsland)
  • Fachhochschule Südwestfalen (Duitsland)