Bonen van de toekomst in de supermarkt
  • Lectoraat: Stedelijke Voedselvraagstukken
  • Duur project: Vanaf september 2023
Contactpersoon: Sara Smaal

Over het onderzoek

Dit onderzoek richt zich op hoe we ervoor kunnen zorgen dat de Nederlandse consument de boon weer erkent als waardevol voedingsmiddel. Ondanks hun voedingswaarde en duurzaamheidsvoordelen, consumeren Nederlanders gemiddeld slechts 7 gram bonen per dag. Doel van dit project is om de rol van bonen in het dieet van (Almeerse) consumenten te begrijpen en te begrijpen hoe bonen een prominentere plaats kunnen krijgen in lokale voedingspatronen, waarbij we een nadruk leggen op smaakervaring en kansen vanuit de multiculinaire keuken.

Aeres Hogeschool staat midden in de samenleving. Een samenleving die complex is, veel uitdagingen kent en ambities heeft. Om aan die samenleving bij te dragen, sluiten wij aan bij de Sustainable Development Goals (SDG’s), ontwikkelingsdoelen die van de wereld in 2030 een betere plek willen maken door aandacht te vragen voor mensenrechten, economische groei, vrede, veiligheid en klimaat. Binnen dit project werken wij aan onderstaande SDG's.

SDG 3, 12 en 13

Het doel

Dit onderzoek richt zich op het begrijpen van de rol van bonen in het Almeerse dieet, met als ultiem doel om de consumptie van bonen te vergroten en hun veelzijdigheid te benadrukken. We verkennen internationale culinaire mogelijkheden om de boon smaakvol te verwerken in gerechten. Het project draagt bij aan een duurzame, multiculturele voedselomgeving door het integreren van bonen uit diverse internationale gerechten en voedingsculturen. Bonengerechten uit het buitenland kunnen ons inspireren en de boon weer aantrekkelijk maken.

Dit project levert een bijdrage aan het Flevo Campus project Boon van de Toekomst (een sub-project van het overkoepelende Smaak van de Toekomst).

Het onderzoek

Ons onderzoek naar bonengebruik, samen met studenten en stagiaires, vindt zowel in Almere als online plaats, en omvat:

• Bonensafari in lokale toko's: Verkenning van bonenaanbod en consumentenvraag in Almere.
  • Instagram-analyse: Systematische zoekmethode om bonenadvertenties en imago te analyseren.
  • Blinde proeverij Weekend van de Wetenschap: Beoordeling en herkenning van bonen door bezoekers.
  • Bonen-potluck focusgroep met internationale studenten: proeven van diverse zelf-bereide bonengerechten, het bespreken van voedingsgewoonten en de rol van bonen in verschillende culturen.

De (verwachte) resultaten

Dit onderzoek biedt inzicht in de manier waarop de Almeerse gemeenschap naar de boon kijkt, en maakt duidelijk welke kansen voortkomen uit internationale eetgewoonten rondom de boon. We verwachten een beter begrip van hoe bonen worden gezien en gebruikt, en identificeren mogelijkheden voor het integreren van internationale culinaire tradities.

De financiering

De studie is bekostigd vanuit het Lectoraat Stedelijke Voedselvraagstukken.

Wat levert het onderzoek op voor de sector?

De sector kan de resultaten benutten om gerichte marketingstrategieën te ontwikkelen die de perceptie van bonen en de diversiteit aan eetgewoonten aanspreken. Deze bevindingen kunnen leiden tot productinnovaties, zoals nieuwe bonenvariëteiten of bereidingsmethoden, en het stimuleren van lokale en duurzame voedselketens.

Hoe komt het onderzoek terug in het onderwijs van Aeres Hogeschool Almere?

Studenten en docenten worden betrokken bij het onderzoek door deelname aan activiteiten zoals het bonen potluck evenement en focusgroepen. De uitkomsten worden geïntegreerd in het onderwijs door middel van colleges en praktijkgerichte (stage)projecten. Zo wordt de relevantie van het onderzoek voor studenten versterkt en worden de bevindingen verankerd in het onderwijsprogramma. Verschillende studenten doen ook zelfstandig onderzoek naar de boon, waarmee zij een bijdrage leveren aan dit project.

Met welke partners wordt het onderzoek uitgevoerd?