Papyrus
Onderzoeker: Michel Grobbe (Aeres Hogeschool Wageningen)
Promotor: Prof. Dr Louise Vet (NIOO, Wageningen)

Over het onderzoek

Sluipwespen zijn insecten die hun eieren leggen in andere insecten, hun gastheren. Ze leren geuren te associëren met het vinden van hun gastheren; het leggen van een eitje werkt als een beloning. In dit onderzoek wordt bepaald hoe detectie d.m.v. sluipwespen de huidige detectiemethoden kan aanvullen. Om dit te bepalen willen we de volgende vragen beantwoorden:

• Hoe gevoelig zijn sluipwespen?
  • Hoe specifiek is hun gedragsrespons?
  • Hoe goed kunnen ze geuren onderscheiden van maskerende achtergrondgeuren?
  • Hoe efficiënt kunnen ze worden getraind?
  • Onder welke condities zijn ze inzetbaar?

Het onderzoek sluit aan bij de huidige doelstellingen om neurale mechanismen te begrijpen die betrokken zijn bij leren, geheugen en geurverwerking. Het ontwikkelen van detectiemethodieken voor explosieven, drugs en medische diagnostiek is daarnaast maatschappelijk gezien zeer relevant. Niet eerder is onderzocht hoe robuust het insecten geheugen is, hoe gevoelig en specifiek insecten een geur kunnen waarnemen in een context van verschillende complexe, maskerende achtergrondgeuren en hoe specifieke trainingsprotocollen de prestaties van sluipwespen in dit opzicht kunnen verbeteren.