Sara Albone
Functie: Lerarenopleider en docent-onderzoeker
Lectoraat: Grenspraktijken van opleiders en onderzoekers
Email: s.albone@aeres.nl
Social: LinkedIn

Over Sara Albone

Na een studie diergeneeskunde aan de Glasgow Universiteit startte zij als dierenarts. Na circa tien jaar maakte ze de overstap naar het onderwijs. Na negen jaar werkzaam bij Aeres MBO Barneveld, volgde ze de masteropleiding Leren en Innoveren en maakte ze de stap naar het hbo. Inmiddels werkt Sara zeven jaar bij Aeres Hogeschool in Wageningen. Ze geeft les in het doen van onderzoek aan afstudeerders voor de afstudeeropdracht ’De onderzoekende professional’.

Naast haar werk bij de faculteit in Wageningen, werkt Sara ook twee dagen per week als practor Dierenwelzijn en -gezondheid bij Aeres MBO Barneveld en focust zich op dierwelzijnsvraagstukken. Het betrekken van mbo studenten en -docenten bij het doen van onderzoek en het ontwikkelen van hun onderzoekend vermogen is een van de speerpunten van het practoraat. Dit past naadloos bij het lectoraat Grenspraktijken van opleiders en onderzoekers dat zich ook bezighoudt met onderzoekend vermogen.

In het voorjaar van 2024 start Sara aan een professional doctoraat traject. Het onderwerp is het versterken van de beroepsgroep van practoren. Dit doet zij onder begeleiding van Niek van den Berg en Ilya Zitter

• 2015-2017 Master Leren Innoveren Windesheim (thesis over Student Voice)
  • 2017-2020 Onderzoek binnen Aeres vmbo en mbo
  • 2017-2018 Onderzoek naar het onderzoekend vermogen van mbo studenten
  • 2018-2019 Onderzoek naar de rol van masteropgeleide docenten in het mbo
  • 2019-2020 Begeleider van gesprekken over onderzoek op alle Aeres vmbo- en mbo-locaties.
  • 2019+ door NRO gesubsidieerd onderzoek naar 'Masteropgeleide docenten als aanjagers van onderzoekend werken aan onderwijskwaliteit in het mbo