mirka macel

Email: m.macel@aeres.nl
Social: LinkedIn

Over Mirka Macel

Dr. Mirka Macel is sinds april 2021 als lector Weerbare Planten verbonden aan de Aeres Hogeschool Almere. Ze doet praktijkgericht onderzoek naar de weerbaarheid van planten tegen stressfactoren, met een focus op weerbaarheid tegen insectenplagen (o.a. trips). Ze werkt samen met de docenten van de vakgroep Plant en de opleiding Toegepaste Biologie aan praktijkgericht onderzoek en onderwijs rondom plantenweerbaarheid. Ze begeleidt studenten bij hun onderzoek voor halfjaarstages en afstudeeropdrachten over planten en insecten. Ook coördineert ze een onderzoeksconsortium op het gebied van duurzame gewasbescherming.

Mirka heeft biologie gestudeerd aan de universiteit van Leiden en is daar ook gepromoveerd op het gebied van plant – insect interacties en de diversiteit van afweerstoffen in planten. Na haar promotie heeft ze onder meer onderzoek gedaan aan buitenlandse universiteiten (Fribourg, UC Davis, Tübingen) waar ze, naast plant – insect interacties en inhoudsstoffen van planten, ook lokale aanpassing van planten aan bodem en klimaat heeft onderzocht. Ze heeft zowel aan natuurlijke systemen als aan gewassen gewerkt, onder anderen aan tripsresistentie in paprika.