Manon_Ruijters

Functie: Lector en Academic Director MLI bij Aeres Hogeschool, Hoogleraar Leren, ontwikkelen en gedragsverandering bij Vrije Universiteit Amsterdam, adviseur Good Work Company
Lectoraat: Professionele identiteit en organisatieontwikkeling
Emailm.ruijters@aeres.nl

Over Manon Ruijters

Prof. dr. Manon Ruijters begon als lector bij Stoas Wageningen (nu Aeres Hogeschool Wageningen) in 2011, met het thema ‘De ecologie van het Leren’. Inmiddels zijn we 12 jaar en een aantal lectoraatsperioden verder en heeft het centrale onderwerp zich ontwikkeld tot professionele identiteit en goed werk.

Na haar studie Logopedie besloot Manon om Onderwijskunde en Orthopedagogiek te studeren aan de Rijksuniversiteit Leiden. Haar interesse voor intelligentie-ontwikkeling ontwikkelde zich naar een interesse voor leren en ontwikkelen. In 2000 werd ze adviseur bij TwynstraGudde, waar ze zich in 17 jaar tijd ontwikkelde tot Academic Partner. Inmiddels is ze mede-eigenaar en adviseur bij Good Work Company.

In 2006 promoveerde ze op het onderwerp ‘diversiteit van leren in en van organisaties'. Sinds januari 2017 is ze, naast haar lectoraat, hoogleraar aan de VU met een leerstoel op het gebied van leren, ontwikkelen en gedragsverandering. Ze is met regelmaat gastdocent aan diverse business schools, verzorgt lezingen en masterclasses. Ze maakt onderdeel uit van de adviesraad van het Tijdschrift voor Organisatie en Ontwikkeling en het Tijdschrift voor Begeleidingskunde.

Haar werk richt zich op vraagstukken rondom professionele ontwikkeling en organisatieontwikkeling. Kernwoorden daarbij zijn leren, professionaliseren, professionele identiteit, leiderschap, goed werk, teamleren, organisatieontwikkeling en work based research. Daarbij lopen onderzoek en praktijk bij voortduring in elkaar over. De onderwerpen en vraagstukken uit de praktijk zijn leidend. Ze nodigt graag professionals die ze daar ontmoet uit in onderzoek, het bouwen aan het vak en aan goed werk.