Jasper Heerkens

Telefoon: 088 020 6025
Social: LinkedIn

Over Jasper Heerkens

Na het afronden van de opleidingen Zoölogie en Dierwetenschappen is Jasper op meerdere laboratoria werkzaam geweest om vervolgens zijn PhD te behalen aan het ILVO/UGent (België) waarbij hij zich heeft verdiept in het welzijn van leghennen in scharrelhuisvesting. Enkele jaren werkervaring voor een internationale stalinrichter heeft zijn kippenhorizon (letterlijk) nog verder doen verbreden. Bij Aeres Hogeschool in Dronten richt Jasper zich op diverse pluimvee projecten, waarbij zijn interesse vooral uitgaat naar huisvesting en welzijn. Binnen het onderwijs is hij dan ook betrokken bij de vakken die over huisvesting en welzijn gaan alsook bij de onderzoeksmodule waarbij de studenten leren onderzoek doen. Voor wat betreft ‘welzijn’ gaat het Jasper niet alleen om het dier-technische aspect (hoe gaat het met de dieren?), maar ook de dialoog rondom dit onderwerp (zowel met voor- en tegenstanders). De Dierwaardige Veehouderij is dan ook een thema dat Jasper graag Aeres breed uitdraagt. Het dierenwelzijnsaspect wordt ook invulling gegeven door lid te zijn van de Aeres Instantie voor Dierenwelzijn en door zijn rol binnen de JongRDA. De afgelopen jaren is Jasper zeer nauw betrokken (geweest) bij meerdere internationale projecten omtrent de omschakeling van conventionele (batterij) kooien naar scharrelhuisvesting waarbij nieuwe stallen voor training en onderwijs worden opgezet.

Projecten

• Insecten als pluimveevoer