Esther Veen

Email: e.veen@aeres.nl
Social: LinkedIn

Over Esther Veen

Dr. Esther Veen houdt zich bezig met voedsel in een stedelijke context. Zij onderzoekt hoe de voedselomgeving een gezonder en duurzamer dieet kan stimuleren. Specifieke interesse ligt daarbij in menselijke routines en hoe deze routines te veranderen, en in de rol van het verbouwen van voedsel in de stad.

Per 1 juli 2021 is Esther in opdracht van Flevo Campus als lector Stedelijke Voedselvraagstukken aan Aeres Hogeschool verbonden. In deze functie richt zij zich specifiek op vijf thema’s: 1) de multiculturele voedselomgeving, 2) de eiwittransitie, 3) (het verminderen van) voedselverspilling, 4) jongeren en de schoolomgeving, en 5) voedsel en armoede. In al deze onderzoekslijnen licht de nadruk op de stedelijke consument en de stad Almere. Ze legt zich daarbij specifiek toe op het verbinden van onderzoek en onderwijs.

Esther is opgeleid tot ruraal socioloog aan Wageningen University. Na kort als consultant te hebben gewerkt, kwam zij terecht bij Wageningen Plant Research, waar zij als praktijkonderzoeker multifunctionele landbouw en stadslandbouw bestudeerde. Als onderdeel van die functie is Esther gepromoveerd op buurtmoestuinen, sociale cohesie en alternatieve voedselnetwerken, begeleid door de leerstoelgroep Rurale Sociologie (Wageningen UR). Na het verdedigen van haar proefschrift is zij daar als universitair docent gaan werken.

Meer lezen

Bekijk hier publicaties en artikelen van Esther Veen.

Beluister hier de podcastreeks 'Wat Eten We Morgen?', waar Esther Veen in elke aflevering ingaat op de voedseltransitie.