koeien in wei melkveebedrijf aeres farms aeres hogeschool dronten

Nieuw Europees initiatief voor veehouders om beweiding als onderdeel van duurzame veehouderij te ondersteunen

Date

“Het beeld van koeien in de wei is het mooiste wat er is en weiden is vakwerk. Om te zorgen dat we de voordelen van het weiden voor milieu, biodiversiteit en landschap kunnen behouden is het belangrijk om onze ondernemers extra praktische handvatten mee te geven. Zodat zij hun koeien met plezier én met een verdienmodel in de wei kunnen houden.” Fauve Henst, Projectexpert Klimaat, ZLTO

Beweiden wordt door heel Europa op vele verschillende manieren gedaan. Om van elkaar te leren zal het Europese project Grazing4AgroEcology (G4AE) praktijkervaringen, tips voor optimale beweiding en innovaties uit heel Europa verzamelen en delen richting de gehele sector. Dit gaat bijvoorbeeld over optimaal beweidingsmanagement, het herstel van de biodiversiteit, de vermindering van nutriëntenverliezen en de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.

Daarnaast zullen in Nederland, net zoals in de andere 7 deelnemende Europese landen, 15 partnerbedrijven aan de slag gaan met hun eigen innovatieve ideeën op het gebied van beweiding.

Vaak leer je het meeste van elkaar en in de praktijk. Hoe mooi is het dan dat je via dit project niet alleen kennis over beweiding met de buurman deelt, maar ook over grenzen heen kijkt?

Agnes van den Pol - van Dasselaar, Lector Grasland en Beweiding

Agnes van den Pol

We horen graag uw ervaringen!

Als jij op zoek bent naar informatie waarmee je de beweiding op je bedrijf kan optimaliseren, waar zoek je dan? We zouden dit graag van je willen weten om ervoor te zorgen dat alle kennis op de juiste manier bij jou terecht komt. Hier kan je de vragenlijst invullen. De vragenlijst is anoniem en het invullen duurt ongeveer 5-10 minuten.

Doe mee: samen aan de slag met innovaties in beweiding

Als je op de hoogte wilt blijven van de activiteiten en kennis in dit project, meld je dan aan via de hierboven genoemde vragenlijst. En als je als veehouder zelf één van de 15 Nederlandse partnerbedrijven wilt worden, meld je dan aan via onderstaande mailadressen.

Over het project

Grazing4AgroEcology loopt tot maart 2026 en stelt niet alleen de samenwerking met veehouders centraal, maar ook met onderzoekers, adviseurs, onderwijs en bedrijfsleven. Het consortium, onder leiding van Grünlandzentrum uit Duitsland, bestaat uit 18 partners uit acht EU-lidstaten (Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Portugal, Roemenië en Zweden) die verschillende klimaten en een breed scala aan beweidingspraktijken vertegenwoordigen.

Meer weten?

Neem dan contact op met de Nederlandse partners ZLTO of Aeres Hogeschool: