mirka macel

Maak kennis met lector 'Weerbare planten' Mirka Macel

Vanuit de biologie naar gewasbescherming kijken is niet nieuw, maar dr. Mirka Macel onderzoekt een veelbelovend alternatief voor pesticiden, om planten en gewassen te beschermen. “In ons project proberen we de chemische en mechanische afweer van planten tegen plantenetende insecten te versterken. Het is belangrijk om planten op een ecologische duurzame manier weerbaar te maken”, zegt Macel.

Gezonde planten in een gezonde leefomgeving

Gezonde planten in een gezonde leefomgeving zijn belangrijk voor onze gezondheid, onze voedselproductie en de natuur. De biodiversiteits- en klimaatcrisis vragen om duurzame alternatieven om planten veerkrachtig te maken tegen allerlei plagen en tegen klimaatverandering. Dr. Mirka Macel gaat met haar lectoraat praktijkgericht onderzoek doen naar hoe we planten meer weerbaar kunnen maken en hoe we een gezond ecosysteem kunnen creëren. Dit doet zij samen met docenten en studenten van de opleiding Toegepaste Biologie van Aeres Hogeschool Almere en Leiden Universiteit, Groningen Universiteit, WUR en het bedrijf van Iperen.

"Met dit lectoraat hoop ik een bijdrage te leveren aan een duurzame teelt van gewassen en een gezonde biodiverse leefomgeving."

Mirka Macel, Lector Weerbare planten

Lector Weerbare Planten Mirka Macel

Natuurlijke alternatieven

Er moet, volgens Mirka, hoe dan ook een transitie komen naar duurzame productie, het is dus heel belangrijk om te kijken of er geen natuurlijke alternatieven zijn voor de synthetische gewasbeschermingsmiddelen. Het onderzoeksproject is een samenwerking met Groningen en Wageningen waar chemici en materiaaldeskundigen werken die de natuurlijke plakeigenschappen van planten proberen te imiteren. In Leiden en Almere werken de biologen die moeten beoordelen of die kunstmatige plakkerige plantenhaartjes effect hebben op de beestjes waarvoor ze bedoeld zijn zoals tripsen of bladluizen. “Wat we hier ook vast willen stellen is of het specifiek genoeg werkt, bijen moeten er bijvoorbeeld geen last van hebben. Het mooist zou zijn als we ons product in combinatie met natuurlijke vijanden zouden kunnen inzetten.”

Bijdrage lectoraat

“Ik ben gepromoveerd op de diversiteit van plantenafweersystemen. Of al die verschillende stofjes die in planten aanwezig zijn ook een specifieke werking op insecten hebben. En dat is ook zo, daarom zou ik daar verder onderzoek naar willen doen. Daarna heb ik onderzoek gedaan in het buitenland, in Zwitserland, in Amerika, in Duitsland. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ik miste de losheid van Nederland en hoop nu hier met dit lectoraat een bijdrage te leveren aan een duurzame teelt van gewassen en een gezonde biodiverse leefomgeving.”