Mariel Rondeel 2

Mariël Rondeel praat eerstejaars masterstudenten bij over consistentie in ontwerpen

'Jullie gebouw is eigenlijk een perfect voorbeeld van consistentie: de ronde vormen zie je overal terug.’ Zo begon Mariël haar verhaal op vrijdagochtend 20 mei. Vanuit haar rol als adviseur van adviesbureau Kessels en Smit gaf zij onze eerstejaars studenten van de master Leren en Innoveren een mooi inkijkje in het thema consistentie in ontwerpen.

Als je de encyclopedie erop naslaat, lees je bij consistentie: ‘met elkaar kloppend, op een logische manier samenhangend’. Zoom je verder in, dan kom je tot verschillende typen van consistentie: intern, extern, functioneel en esthetisch. De studenten discussieerden levendig met elkaar én Mariël over de invulling hiervan en hoe zij dit in de praktijk terugzien.

Beppie is één van de eerstejaars studenten: “Bij mijn ontwerpproces is het belangrijk om er constant anderen bij te betrekken. Op die manier kun je nagaan of je nog goed bezig bent en merk je dat die externe consistentie de interne consistentie versterkt.”

Mariel Rondeel 1
Mariël Rondeel aan het woord

Naast een aantal interactieve elementen, waarbij veelal in duo’s werd gesproken over kwesties als: ‘Welk principe van consistentie is leidend in jouw ontwerp(proces)?’, behandelde Mariël ook een aantal praktijkvoorbeelden die voor herkenning zorgden bij de studenten. Zo werd de theorie nóg tastbaarder en wisselden de studenten tal van handige tips met elkaar uit.

Rond 12.00 uur waren de studenten toe aan een welverdiende lunch en zat de ochtend er letterlijk en figuurlijk op. Een aantal reacties uit de zaal naar aanleiding van de presentatie van Mariël Rondeel:

“Ik snap nu écht wat consistentie inhoudt”
“Consistentie en intuïtie zit dicht bij elkaar”
“Er is niet één weg en er is niet één oplossing”
“Leuk om Mariël in het echt te zien!”

Hierna spraken we Mariël en docent Joan van der Ende nog even kort over deze mooie ochtend:

Wat was jouw doel van vandaag?

Mariël: “Ik vond het een mooie uitnodiging, mede ook omdat er direct een *klik* is op het thema. Het was mijn doel om de studenten te laten zien wat het belang van consistentie is en hoe je daar naartoe kunt werken. Daarnaast wilde ik graag vertellen over mijn praktijkervaring, om ze zo op weg te helpen.”

“Ik ben tevreden zodra mensen zeggen van ‘ik herken iets’, ‘ik ben bevestigd, of ‘dit helpt me om verbanden te zien die ik eerder nog niet zag’. Op basis van de vragen die er van studenten kwamen merkte ik dat het kwartje viel. Door hun vragen hielpen de studenten mij weer om nog beter in mijn verhaal te komen.”

Joan van den Ende is één van de docenten van de masteropleiding Leren en Innoveren. Zij vult aan: “We vragen Mariël omdat ze zo’n brede ervaring heeft binnen verschillende sectoren. Daarnaast kan ze een mooie bijdrage leveren aan onze dialoog met studenten. Waarom zet je bepaalde stappen wel, of juist niet? Wat zegt de theorie daarover? Die combinatie is heel waardevol en daar sluit Mariël goed op aan met haar presentatie van vandaag.”

Hoe heb je deze groep studenten ervaren?

Mariël: “Ik kom standaard altijd wat eerder aan en dan voel je meteen de energie van de aanwezige groep. Ze hadden er echt zin in en waren gemotiveerd voor deze dag. Dat vond ik erg leuk. Toen we aan het eind van de presentatie een aantal infographics van studenten gingen bekijken, merkte je dat ze elkaar goede tips gaven.

Je ziet dat daar een heel mooi sociaal leerproces aan het ontstaan is. Dat is bijna net zo krachtig als mijn bijdrage van vandaag en is direct een compliment aan jullie zelf. Joan: “Er is een enorme ‘eagerness’ om elkaar te ontmoeten. Wat ik altijd heel treffend vind: volgens mij hebben wij hier in de opleiding de mensen die iets willen veranderen binnen hun eigen organisaties. En daarbinnen dingen proberen, experimenteren.

Maar daar ontmoeten ze niet altijd gelijkgestemden. Daar hebben we er hier binnen de masteropleiding nu juist een heleboel van bij elkaar. Dat is zo’n feest van herkenning en maakt dat het hele fijne dagen zijn.”

Ben je benieuwd of de masteropleiding Leren en Innoveren iets voor jou is? Bekijk dan onze website en meld je aan voor een kennismaking of de open dag bij Aeres Hogeschool Wageningen!